Neste år kommer de store el-lastebilene: Nikola ut av Europa
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lastebilfabrikanten Iveco har betalt 35 millioner euro for mer kontroll over startup-en Nikola.
Den tradisjonsrike italienske lastebilfabrikanten Iveco inngikk et samarbeid med amerikanske Nikola i 2019.
Iveco trengte kompetanse på elektrisk drivlinje, Nikola trengte rett og slett tilgang på lastebiler.
Sammen har de allerede produsert utslippsfrie, tunge lastebiler (klasse 8) i Nord-Amerika, og prøver å hente inn igjen gapet fra konkurrentene i Europa.
Kjøper opp Nikola
Nå skiller de lag i Europa.
Iveco betaler 35 milliarder euro for joint venture-selskapet, inkludert produksjonsfasilitetene som de etablerte sammen i den tyske byen Ulm.
I tillegg gir de tilbake 20 millioner aksjer.
Iveco Group skal konsentrere seg om Europa i den videre utviklingen og kommersialiseringen av egne elektriske lastebiler med batteri og brenselcelle, forteller de i en pressemelding.
Det inkluderer å rulle ut finansieringsmodellen GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem) for elektriske lastebiler.
Nikola skal konsentrere seg om Nord-Amerika, med en integrert tilnærming til kundene, ved å tilby el- og hydrogenlastebiler samt hydrogeninfrastruktur under varemerket HYLA.
Iveco Group overtar fullt eierskap til fellesforetaket i Tyskland.
De får også lisens til å bruke og fortsette å utvikle programvare for kjøretøykontroll for el- og hydrogen-modellene. Dette er noe selskapene har utviklet i fellesskap.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!