John Andreas lyser opp i sin kongeblå MG ZS EV: – Det blir ikke noen ny bil etter dette
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Kona fikk velge fargen, sier John Andreas Meland om ekteparets første elbil – som antakelig også blir deres siste bil.
Mellom himmel og hav i Haugesund kjører en kongeblå MG ZS EV rundt. Eierne gikk rett fra diesel til elbil, her var det ingen omvei via en hybrid.
Den har vært flere turer over fjellet til Oslo og nedover i Sverige. Ja, den har til og med vært nede i Danmark. Men der tabbet den på dette tidspunktet temmelig ferske elbilisten seg litt ut – og ladingen var i det blå.
– Bilen var helt ny og det var en god del reklame for den.
– Gjorde du et kupp?
– Nja, det gjorde jeg vel ikke. Men det var et solid selskap som solgte den, og bilen så kjekk ut. Hyundaien vi hadde var en SUV, og vi ville ha en SUV igjen. Aldri mer en bil der vi omtrent setter oss på gulvet.
– Så en høy bil var kriteriet?
– Ja, det var det vi var på jakt etter. En bil som vi satte oss rett inn i, for vi er ikke spesielt gode til å reise oss opp igjen noen av oss når vi sitter lavt. Så det var et krav. Et annet var en overkommelig pris.
– Var du skeptisk til å kjøpe elbil?
– Nei. Vi snakket ikke så mye om at det var en elbil. Men de hadde jo kampanjepris på den – i alle fall på papiret. Det kom vinterdekk i tillegg, men jeg tenkte «la meg prøve elbil». Vi er jo så gamle at vi ikke skulle kjøre noe alvorlig langt uansett.
– Har den brukbar rekkevidde?
– De opplyste at den lå rundt 300 kilometer når den var fulladet, og det stemmer tålelig bra, men ikke helt. Den har vært flink på vinteren også.
– Hvor mye har du kjørt nå etter drøye to år?
– Rundt 20.000 kilometer. Jeg har garanti på den fram til den er kjørt 100.000 kilometer, men jeg klarer jo ikke 100.000 på den, jeg. Jeg er 78 år … og vi har kjørt den rundt 8.000 kilometer i året. Det betyr at jeg kan kjøre i nesten ti år til, men da har jeg jo ikke det som heter sertifikat!
– Tror du dette blir den siste bilen deres?
– Ja, for all del. Det blir ikke noen ny bil etter dette. Da må det i tilfelle være at noen kjører på bilen eller stjeler den.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
– Hva er største forskjellen på MG-en og biler dere har hatt før?
– Jeg har måttet venne meg til den, for det er ikke som å kjøre bensin eller dieselbil. Og på autostradaen bruker den enormt med strøm når den ligger i 110. Der tabbet jeg med skikkelig ut.
– Så dere har vært langt av gårde?
– Ja, vi dro litt spontant til Danmark sommeren 2021. Tok båt fra Stavanger til Hirtshals og kjørte ned til Vinderup. Vi var svært lite kjente med bilen, og klarte ikke å få koblet den på laderen, men vår gode nabo i sør var meget medgjørlig. En ung gutt gikk ifra butikken sin og hjalp oss i timevis. Foreldrene hans hadde helt lik bil som oss.
– Fikk dere ladet den til slutt?
– Ja, han måtte ringe til selskapet som leverte strømmen, for han fikk det ikke til først. Men omsider gikk det, og vi fikk ladet skikkelig. Dagen etterpå fant vi en lik ladestasjon, men jeg måtte ha hjelp der også selv om vi nå var registrert i systemet.
– Det var fantastiske folk over alt i Danmark som hjalp oss. Siste dagen skulle vi til Fredrikshavn for å ta båten over til Göteborg. Vi hadde nok til å kjøre 20 mil og byen var 9,5 mil unna. Vi skulle ha plenty med strøm, men jaggu sa jeg smør … Jeg ga full gass og der forsvant strømmen ut av bilen, så idiotisk som jeg kjørte. Jeg våget ikke å kjøre helt inn i byen for vi var nesten tomme for strøm.
– Men det gikk bra?
– Vi kjørte inn på en ladestasjon der det sto noen andre norske, men den tok ikke MG-en. Vi svingte så inn på et industrifelt. Der var det en dame som luftet hunden, men hun visste ikke om noe sted så hun ringte mannen. Det endte med at vi fikk låne en stikkontakt hjemme hos dem.
– Tør dere reise til utlandet igjen etter dette, da?
– Ja, i dag hadde det ikke vært noe problem å reise til Danmark. Nå finnes det jo så mange ladestasjoner, og gjennom Elbilforeningens app vil jeg kunne se hvor jeg kan lade.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!