Verdenspremière på Porsche Mission X: Feiret med elektrisk konsept – dette vet vi
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Porsche feirer bursdag, men er fortsatt on a mission … Nærmere bestemt med en elektrisk Mission X.
Porsche fylte 75 år den 8. juni. Vi var med da dagen ble feiret i det storslagne museet i Zuffenhausen i den tyske bilhovedstaden Stuttgart.
Porsche er stolt av arven sin og den lukter det skikkelig bensin av – og litt diesel.
Men nå er både traktoren og dieselmotoren historie, for innen 2030 skal 80 prosent av modellprogrammet deres være elektrisk.
Da er det bare 911 igjen. Den vil de få så ren som mulig med å lage (nesten) rent e-drivstoff via karbonfangst fra luft.
Et pilotanlegg er bygget i Chile, men Porsche har er en lang vei å gå for å lykkes.
Vi i Elbilforeningen gleder oss heller over suksesshistorien Taycan. Det gjør de også.
Undertegnede hadde en prat med sjefen for Taycan, Mayk Wienkötter, før han måtte stikke til avdukingen.
Han mener Porsche har bevist at de kan bygge en kjøreglad elbil, og at de evner å utvikle den underveis.
Eierne av eksisterende biler fikk til og med lenger rekkevidde etter oppgradering i forbindelse med lansering av GTS-modellen.
Men ifølge Wienkötter er den største utfordringen ladeinfrastrukturen globalt.
Det kommer et eget intervju med ham senere her på elbil.dev08.dekodes.no.
Elektrisk supersportsbil
Så var det hva vi så under duken i Stuttgart?
Personlig håpet vi at Porsche ville feire 75 år med å vise den helelektriske Porsche Boxster/Cayman.
Den har vi fått et hint om allerede i form av spinnville Mission R, men riktig så tøff tør vi ikke engang å drømme om at den blir.
Vi burde skjønt hintet mellom kanapeer og hvitvin på taket av Porsche-museet. Der sto nemlig alle deres tre forrige superbiler på rekke:
- Superavanserte Porsche 959
- Spektakulære Carrera GT
- Hybrid-superbilen 918 Spyder
Tilfeldigvis vises Mission X også fram dagen før 24-timers løpet Le Mans og bilen blir fraktet til Frankrike og utstilt der.
Designet hinter mer enn nok til racingbilene 906 og 908 som kjøres der, spesielt med tanke på dørene.
Mission X
Deres neste supersportsbil blir dermed helelektrisk og det er vel omtrent det eneste dette blodferske konseptet forteller.
Dette bør ikke overraske noen, med tanke på Porsches mål om andel elektriske biler.
De eneste håndfaste data som ble presentert var 900 volt arkitektur. Det finnes allerede i Taycan. Men ladehastigheten skal dobles, altså minst 550 kW.
Dette skal bli en gateregistrert bil og ha et vekt/effektforhold på én kilo per hest. Da snakker vi trolig rundt 1.500 hester fordelt på fire hjul.
Porsche leder for tiden Formel E, som har hatt en rivende utvikling.
Til tross for enorme bremser på konseptet, må vi forvente at det meste av bremseenergien alltid hentes fra motorene.
I dag regenererer Formel E bilene 600 kW.
Den skal få betydelig høyere marktrykk enn dagens 911 GT3 RS, som allerede gir dobbelt så mye marktrykk som forrige generasjon GT3 RS og gir 409 kilo i 200 km/t. Hele 860 i 285.
At de har fått til det i konseptets design, er det vanskelig å forstå, for GT3 RS har en av historiens største vinger på en 911 noen gang.
Kompakt i karbonfiber
Bilen er under 4,5 meter lang og har en akselavstand på 2,73 meter, noe som gjør den mer kompakt enn Carrera GT og 918 Spyder.
Hele bilen er bygget i karbonfiber og her sitter man nede på gulvet.
Fronten er tilsynelatende konstruert for luftstrømmer, så vi må anta at batteriet i sin helhet sitter mellom seter og bakhjul.
Lysende styling
Porsches signatur er fire prikker i frontlysene. Nå er det blitt fire streker.
Både foran og bak er lyktene mer tredimensjonale. Bak har de fortsatt et visuelt felt over hele bakenden, men nå er logoen en del av stripa.
Felgene er spektakulære og har Michelin Pilot Sport Cup 2 R i dimensjonen 255/35R20 foran og 315/30R21 bak.
Legg også merke til at felgen bak har et aerodynamisk lokk påmontert.
Bilen har digitale speil, og kameraene er montert bak dørene. Det blir spennende å se om Porsche faktisk går for digitale speil i fremtiden.
Interiøret
De fem «klokkene» som har kjennetegnet 911, og visuelt videreført i Taycan i digital form, er borte i den nye konseptbilen.
Den flytende skjermen på rattstammen er fortsatt inspirert av Taycan.
Tallene i skjermen gir oss lite informasjon om hva som venter, annet enn at batteritemperatur får en viktig plass.
Rattet er av typen Racing, eller Yoke, som Tesla-fansen vil strekke seg til å kalle det. Her finner du alle nødvendige funksjoner.
Om bilen kommer på gata, vil vi nok se et ganske annerledes grensesnitt.
Skjermer har lite fokus her, men den lille mediaskjermen inneholder alle kjente funksjoner.
Setene, med forskjellige fargekombinasjoner på venstre og høyre side, sitter fast i bilen. Her er det ratt og pedaler som må justeres.
Og om vi får se den enorme klumpen av en girspake betviles.
Hårete fartsmål
Oliver Blume, som både er sjef for Volkswagen-gruppen og Porsche, sier at om bilen kommer i produksjon er målet å bli den raskeste produksjonsbilen på motorsportsbanen Nürburgring.
I dag har Tesla Model S Plaid rekorden for elbiler og den spinnville Mercedes-AMG One for produksjonsbiler.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!