Forlik om revidert nasjonalbudsjett i dag: Varsler avgiftshopp på ladbare hybrider
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I statsbudsjettet for 2024 ber Stortinget regjeringen om å fjerne vektrabatten som ladbare hybrider har i engangsavgiften.
Det er klart etter at regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet 13. juni inngikk forlik med Sosialistisk venstreparti om revidert nasjonalbudsjett for 2023.
Elbilforeningen: Riktig og på høy tid
– Dette er et viktig klimagrep vi har jobbet for lenge. Det er på høy tid at rabatten på forurensende biler blir fjernet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Elbiler har de senere årene økt markedsandelen i nybilsalget år for år, og 8 av 10 nye biler som nå selges er helelektriske.
Enkeltmodeller av ladbare hybrider, som for eksempel Toyota RAV4, har likevel stadig sneket seg inn på toppen av salgslistene. Forklaringen på dette er at de ladbare hybridene har betalt lite engangsavgift sammenlignet med bensin- og dieselbilene.
Og avgiftssystemet har også vært gunstig siden bilenes typegodkjente utslipp trolig er kunstig lavt:
– Ladbare hybrider er forurensende biler, men har likevel hatt så lav engangsavgift at de i en del tilfeller konkurrerer ut nye elbiler uten utslipp. Det er dårlig miljøpolitikk, sier Bu.
Nye ladbare hybrider blir om lag 35.000 kroner dyrere
Elbilforeningen har derfor lenge jobbet for å øke engangsavgiften for disse bilene, særlig gjennom å fjerne fradraget i vektkomponentene som avgiften beregnes ut fra.
Tidligere har man fått redusert fradraget, og fra 2024 fjernes altså fradraget helt.
Generalsekretæren i Elbilforeningen peker på at økt avgift på forurensende, ladbare hybrider er nødvendig for å nå klimamålet for 2025 om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler.
Avgiftsendringen det nå er enighet om, vil isolert bety at en typisk ladbar hybrid blir om lag 35.000 kroner dyrere i 2024 sammenlignet med 2023.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Mer trengs for å nå 2025-målet
Selv om Elbilforeningen er fornøyd med avklaringen som kom i dag, mener organisasjonen at flere ting må gjøres i statsbudsjettet til høsten.
For å nå klimamålene for veitransporten mener Elbilforeningen blant annet at:
- Det trengs virkemidler for å sikre at elbiler også vinner konkurransen i varebilmarkedet.
- Elbilandelen for biler som leases må opp.
- Fordelsbeskatningen for firmabiler gjør det i dag i realiteten lønnsomt for mange å velge fossilbil. Det må endres.
- Miljøprofilen i engangsavgiften for forurensende biler må styrkes.
- Man må komme skikkelig i gang med elektrifiseringen av tungtransporten.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!