Elbil-andelen her ligger langt bak andre større byer i Norge: Likevel skroter Drammen elbil-tiltak
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Drammen kommunestyre vedtok 14. juni at det skal lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil – minutter senere fjernet de nesten alle elbilfordeler.
– Det er ett skritt frem og to skritt tilbake, kommenterer lederen av Buskerud elbilforening, Arnt-Einar Litsheim.
– Det er så dumt at man nesten ikke skulle tro at det er mulig.
– For døve ører
I Drammen står bilistene for om lag halvparten av klimautslippene i kommunen, og var ved siste opptelling en av få storkommuner som øker lokale klimagassutslipp, ifølge Miljøverndirektoratet.
Onsdag valgte kommunens folkevalgte å fjerne viktige elbilfordeler.
– Vi hadde håp om at politikerne skulle forsøke å leve opp til egne ambisjoner, og hadde derfor foreslått flere fornuftige og rimelige tiltak som ville tatt kommunen i riktig retning. Det ser ut som vi har talt for døve ører, konstaterer Litsheim.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Trafikkaos i sentrum
Sakens betente kjerne er den konstante trafikken i Drammen sentrum, som gjør byen både mindre fremkommelig, senker luftkvaliteten og fører til mye støy.
Dette har lenge vært en hodepine for byens innbyggere så vel som politikerne.
For å få bukt på dette problemet valgte kommunestyret å gjøre det dobbelt så dyrt for de i underkant av 20 prosent elbilene i Drammen å gateparkere i sentrum.
Nå gjenstår det å se om det da blir mer eller mindre eksos og kaos av å ikke hjelpe frem bilene uten eksos og støy.
Fjernet miljørabatt for boligsoneparkering
Kommunen har også flere parkeringshus i og nært sentrum der de ønsker at folk skal parkere, og har derfor lagt opp til gratis parkering, uavhengig av drivlinje, utenfor normalarbeidstid.
– Vi foreslo en vinn-vinn-situasjon for politikerne ved å flytte miljørabatten fra gate til parkeringshus. Da ville vi fått en situasjon der flere ville valgt elbil fremfor diesel, og unngått gateparkering. Slik ville til slutt politikerne likevel ikke ha det, til tross for tidligere lovord, sier en svært skuffet Litsheim.
For drammensere uten fast parkeringsplass legger kommunen heller ikke opp til noe miljøvalg av bil:
Miljørabatten for boligsoneparkering er nemlig også vedtatt fjernet.
Lav elbilandel
Drammen havn er stedet der mange elbiler får første smak av norsk asfalt.
I overkant av 10.000 har endt opp som registrert i kommunen, som gjør at elbilandelen er rett i underkant av 20 prosent.
Oslo og Bergen ligger til sammenlikning på henholdsvis 36 og 38 prosent, ifølge ferske OFV-tall.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!