Nkom med presisering i saken om Easee-ladeboksene: Ikke noe umiddelbart salgsstopp i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nkom avventer svensk dom før de eventuelt pålegger Easee å stoppe salget av selskapets ladebokser i Norge.
I forrige uke ble det kjent at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) hadde konkludert i den mye omtalte Easee-saken:
Der kom det frem at Nkom ikke ville protestere mot svenske Elsäkerhetsverkets konklusjon i Easee-saken.
Det var i mars i år at det svenske Elsäkerhetsverket vedtok omsetningsforbud av to ladebokser, Easee Home og Easee Charge, fra den norske ladeboks-produsenten Easee.
Ikke nødvendigvis salgsforbud likevel
Etter Nkoms beslutning, trakk de fleste de konklusjonen at det nå i praksis var salgsforbud mot nye Easee-ladebokser i Norge – selv om det ikke er rapportert om feil eller fare ved bruk av ladeboksene.
Bakgrunnen for inntrykket var at Nkom selv skrev at det kan «gå mot omsetningsforbud i hele EØS for de to ladeboksene fra den norske produsenten».
I kjølvannet av de mange overskriftene som fulgte av dette, så Nkom seg nødt til å sende ut en ny pressemelding for å presisere hva de egentlig mente.
Nkom skriver der:
«Ingen andre land i EØS har protestert innen fristen 15. juni på Elsäkerhetsverkets vedtak om salgstans av to Easee ladebokser. Det er likevel ikke slik at det blir umiddelbar salgsstans i Norge nå.»
– Helt naturlig å vente
En annen sak er vel om Easee i praksis vil få solgt særlig mange ladebokser så lenge de har denne saken hengende over seg – salgsstopp eller ei.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
— Nkom vil som tidligere kommunisert avvente dom i den svenske forvaltningsdomstolen før vi eventuelt vil pålegge Easee å stanse salget i Norge, sier avdelingsdirektør i Nkom, John-Eivind Velure, i den nye pressemeldingen.
Det er imidlertid ikke helt klart om alle andre land i EØS vil avvente endelig domsavsigelse før omsetningsforbud trer i kraft i sitt land.
— Vi understreker at Nkom kun svarer for norske forhold, men vi mener det er helt naturlig å vente med en slik beslutning til domstolen har sagt sitt, sier Velure.
Bakgrunn: Easee-saken
Det svenske Elsäkerhetsverket i Sverige vedtok i mars i år omsetningsforbud av to ladebokser fra norske Easee. 12. juni ble det klart at Nkom ikke finner grunnlag for å protestere mot vedtaket. Årsaken til det er at det fremdeles finnes flere vesentlige mangler i dokumentasjonen fra selskapet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!