Mercedes-Benz eActros med 50 mil rekkevidde: Kan erstatte dieselbilene på langtransport
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tesla semi er slått før de har kommet i gang. Mercedes leverer 500 kilometer rekkevidde og massevis av kraft allerede neste år.
Tesla ga oss hakeslepp da de viste fram sin Semi og med det viste oss hva vi kunne forvente av tungtransport i fremtiden.
Siden har det stått stille, bortsett fra noen få biler levert til Pepsi-konsernet.
Den siste meldingen fra Tesla er at serieproduksjonen er utsatt.
Imens begynner konkurrentene å hale innpå men med lastebiler vi kjenner mer igjen – både i utseende og egenskaper.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Og det kan se ut som at Mercedes blir den første som gjør at døra nå lukker seg for det amerikanske lastebilmerket i Europa.
Lansering i oktober
For nå kommer Mercedes-Benz eActros 600, en lastebil for langtransport.
Den blir lansert 10. oktober, og når Mercedes først kommer med en dato så kan man stole på den.
I disse dager ferdigstilles prototyper som skal testes av utvalgte kunder som jobber med transport hver dag.
Serieproduksjonen kommer i gang neste år.
50 mil rekkevidde
Modellen som til nå har hatt arbeidsnavnet Longhaul, får navnet 600. Det viser til batterikapasiteten på 600 kWt.
Det er nesten dobbelt så stort som en del av lastebilene som finnes i dag, og seks ganger større enn en personbil med god rekkevidde.
Batteriet skal gi inntil 500 kilometer rekkevidde mellom ladingene.
Mye kraft
Den elektriske lastebilen skal bli produsert og montert side om side med dieselutgaven.
Men i stedet for motor og drivlinje får nykommeren det Mercedes kaller e-Achse, en elektrisk bakaksel samt batteripakker i ramma fremover og en frontboks som styrer hele drivlinja.
Motoren mellom bakhjulene har en kontinuerlig effekt på 400 kW (544 hk) og toppeffekt på 600 kW (815 hk) når parameterne ligger til rette for det.
Det gjelder trolig nok energi og ideell temperatur i batteriet.
Dieselbilene fra den tyske produsenten har en antatt levetid på 1,2 millioner kilometer i løpet av ti driftsår.
Mercedes legger vekt på at også den nye el-lastebilen er bygget for å vare lenge.
Denne er derfor hardtestet lenge allerede, blant annet gjennom en lang vinter i Finland.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!