Test av Mercedes-EQ EQS 450 Manufaktur 4MATIC: Et luksus-dyr som både knurrer og skurrer
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mercedes flesker til med den mest overdådige luksus-elbilen hittil. Men kan EQS 450 forsvare prislappen på nesten to millioner kroner? Og hvordan trives direktøren i baksetet?
Flaggskipet i Mercedes-EQ-flåten har vi allerede testet inn og ut i alle varianter før.
Luksusutgaven EQS 580, med over 700 kilometer rekkevidde, kjørte fra Strømmen til Lade uten ladestopp. Altså fra Romerike til Trondheim, for de som bare leste ordspill i forrige setning:
Deretter dro vi til Sverige med den rimeligere EQS 450+.
Og vi innkasserte pokaler på det aller første norgesmesterskapet i elbil noensinne på Vinstra i en AMG EQS 53.
Men S-en i EQS betyr så mye mer enn bare rekkevidde og hestekrefter. Den skal by på det ypperste innen luksus og kvalitet.
Legger man til «Manufaktur» på slutten, så skjønner man at man har nådd toppen av overdådighet hos Mercedes.
Men den koster …
Mercedes-EQ EQS 450 Manufaktur 4MATIC – oppsummert:
Pluss
- Komfort på alle plan
- Suveren infotainment og underholdning
- Lettkjørt og smidig med firehjulstyring
Minus
- Utstyr som er standard hos mange, koster ekstra her
- Anonymt utseende
- Enkelte detaljer holder ikke mål
Utstyrsbombe
Startprisen på dagens testbil EQS 450 er 1.196.626 kroner. Men denne gangen har Mercedes flesket til og krysset av på alle utstyrsboksene.
Og ikke misforstå: Vi mener ALLE. Da havner man på svimlende 1.920.180 kroner.
Bare for moro skyld prøvde vi å legge til «alt» i Mercedes-konfiguratoren. Likevel endte vi opp med å bruke mindre enn de 720.000 kronene ekstra denne bilen koster.
Sjekk den sinnssyke (ja, faktisk) utstyrslista:
Navn | Beskrivelse | Pris kr* |
AMG-line eksteriør | Utvendige AMG-detaljer | 46.400 |
Nattpakke | Mørktonet glass | 8.700 |
Manifaktur interiørpakke: | Belyst innstegslist, ratt i nappaskinn, totonet, deep pile gulvmatter, brodert nakkestøtte, multikontur og klimatiserte forseter | 135.894 |
Premium pluss pakke: | Burmeister-lydanlegg, panoramatak, thermotronic klimakontroll | 76.212 |
AMG-felger | 21-tommer | 13.340 |
Oppvarmet spyledyser | Vindusviskere foren | 1.300 |
Laminert glass: | Varmeisolerende, støydempende og IR-reflekterende | 13.340 |
Oppvarmet frontrute | 6.728 | |
Baksetepluss-pakke | Berøringsskjerm i midtarmlenet, adaptiv belysning, ekstra airbags, hodestøtte, trådløs lader | 38.164 |
Varmeseter bak | 4.756 | |
Listverk | Open pore ships deck | 37.120 |
Tre/skinnratt | Kombinert tre og skinn | 9.512 |
Oppvarmet ratt | 5.684 | |
Microcut taktrekk | Alcantara-lignende stoff | 18.560 |
MBUX hyperscreen | 12.3-tommers berøringsskjerm | 83.520 |
22 kW Ac onboard lader | 11 kW som standard | 11.600 |
Styring 10 grader på bakaksel | Fire grader som standard | 15.080 |
Laminert glass: | Varmeisolerende, støydempende og IR-refleketerende | 13.340 |
Det som ikke finnes i lista over, har du ikke godt av.
Utstyret gir bilen et tydelig luksuspreg og en «wow»-faktor med en gang man setter seg i bilen.
Men pirker du under overflaten, er det noen detaljer som skurrer.
Ikke helt på S-nivå
Dekselet foran, som dekker koppholder og trådløs mobillader, gir en ganske billig følelse når man åpner og lukker det.
Koppholderne sitter løst, det samme gjelder gummimatten til induksjonsladeren.
Luftdysene foran i midten mangler litt finesse. Det samme gjelder knappene til midtarmlenet både foran og bak, der du igjen finner litt slarkete koppholdere.
Vi oppdaget til og med et løst deksel i dørkarmen bak på begge sider.
Og apropos dører – savnet vi såkalte soft close-dører, som riktignok finnes som tilleggsutstyr, men som noen glemte å ta med i utstyrsbestillings-bonanzaen. Pytt, pytt.
Bilens høyde på litt over 1,5 meter kombinert med det coupé-formede karosseriet gjør innstigningen til baksetene noe trang for folk over 185 centimeter.
Bil-spa
Utenom nevnte småplukk er det Kardashians-nivå fra A til Å:
Massasjeseter med oppvarming og kjøling. Og «energising»-programmer med massasje, duft og lyd for å gjenoppfriske slitne direktører.
Spill, video og lydunderholdning kan styres via berøringsskjermen, eller fra nettbrett fra baksetene.
EQS Manufaktur er uten tvil en bil som oppleves best som passasjer.
Kjøreegenskaper
Er det én ting Mercedes, uansett Benz eller EQ til etternavn, er kjent for, er det komfort. Med EQS har de naila det – nesten.
Airmatic-luftfjæring jevner ut gjennomsnittet på dårlig vedlikeholdt norsk asfalt med forbløffende bra resultat.
Balansen mellom å beholde kjøreegenskaper som fortsatt inspirerer sjåføren, men som også lar direktøren bak i bilen duppe av mellom møtene, har Mercedes klart med glans.
Det understellet ikke klarer like effektivt, er å roe bilen etter store ujevnheter i lave hastigheter.
Den vugger fra side til side og sliter med å finne «nullpunktet». Det er potensielt direkte ødeleggende for direktøren bak som forsøker å signere kontrakter.
Sportsmodusen fjerner delvis denne potensielle utfordringen, men da mister man også litt av følelsen av «flyvende teppe».
EQS et prakteksempel på hvor langt vi har kommet i elbilutviklingen.
Man trenger ikke å gå langt tilbake i tid da en elbil var unisont med en
toseters blikkboks med fire mils rekkevidde – vel å merke på en god dag.
Dette lover godt for framtiden.
Skynder seg sakte
EQS 450 er ingen sportsbil. Med 360 hestekrefter fordelt på 2.630 kilo egenvekt skyver bilen greit fra seg.
Men 0-100 km/t på 5,6 sekunder løfter ingen øyenbryn i dagens Tesla Plaid-verden med 0-100-tall på rundt to sekunder.
Dreiemomentet mellom motorene på for- og bakaksel forskyves kontinuerlig for optimal balanse og stabilitet. Dette, sammen med firehjulsstyringen, gjør at EQS er meget stabil og enkel å kjøre.
Ikke minst gjør det at svingradiusen er forbausende liten.
Den holder lett høy marsjfart på svingete veier, og er mer enn sprek nok for de fleste. Dette er tross alt en bil som skal nytes fremfor å piskes.
Redusert rekkevidde
EQS 450 har i utgangspunktet en rekkevidde på 719 kilometer etter WLTP-målestandarden.
Men verdens lengste utstyrsliste koster mer enn kroner og øre.
Den spiser også av rekkevidden.
Delvis skyldes dette økt vekt, men her må økt rullemotstand fra de 265/40 R21 Pirelli P-Zero dekkene ta mye av skylden.
I praksis reduseres oppgitt basisrekkevidde med 77 kilometer til 642. Vi rakk ikke i denne omgangen å teste rekkevidden og lading, men EQS med netto batterikapasitet på 108,4 kWt har vi testet tidligere, og resultatene finner du her.
Da endte gjennomsnittseffekten ved lynlading på 165 kW ved lading i normalintervallet fra 10 til 80 prosent:
Til tross for at ekstrautstyret går på bekostning av rekkevidden, holder over 60 mil mellom ladestolpene i massevis for de fleste.
Dette var resultatet vi endte med etter testen av 450+-utgaven:
Konklusjon: Ikke bare prisen å plukke på
Etter en uke med flaggskipet føler vi at vi så vidt har skrapt på overflaten av hva denne bilen har å tilby. Vi kunne ha brukt en hel uke bare på å utforske appene man kan laste ned via Mercedes me.
Som en total luksuspakke treffer Mercedes godt selv om det meste av utstyret er så svimlende dyrt at det er vanskelig å begripe.
EQS et prakteksempel på hvor langt vi har kommet i elbilutviklingen.
Man trenger ikke å gå langt tilbake i tid da en elbil var unisont med en toseters blikkboks med fire mils rekkevidde – vel å merke på en god dag. Dette lover godt for framtiden.
Vi har nevnt det før, og må gjenta oss selv igjen. Det finnes fortsatt småfeil som Mercedes må rette på for å treffe blinken. Ikke minst det faktum at den store bilen bare kan trekke tilhenger på magre 750 kilo.
Virker vi pirkete?
Absolutt.
Det forventes når prisen nærmer seg to millioner.