Hopp til innhold

Snart er hver fjerde personbil en elbil: Men nå er tre av fire nye bybusser elektriske

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

STADIG FLERE ELBUSSER: Andelen elektriske bybusser har det siste halvåret bikket 75 prosent. Og om ikke altfor mange måneder vil hver fjerde personbil på norske veier være en elbil. Foto: AtB

Det går fremover: Ved månedsskiftet juni/juli utgjorde elbiler nær 24 prosent av samtlige registrerte personbiler i Norge. Og salget av elektriske bybusser har skutt i været.  

Økningen av nullutslippsbusser fortsetter i stort tempo her i landet. Snaut 69 prosent av fjorårets førstegangsregistrerte bybusser var elektriske.

Hittil i år hadde imidlertid denne andelen steget til over 75 prosent, kommer det frem i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Nye dieseldrevne bybusser går ned fra 28 prosent til 3,5 prosent, mens gassdrevne busser har økt fra under 3 prosent til over 21 prosent av de førstegangsregistrerte bybussene, fremgår det av meldingen.

Når det gjelder langdistansebusser/turbusser, henger nullutslippsandelen noe etter. Her var 29,3 prosent av de førstegangsregistrerte bussene av denne typen utslippsfrie så langt i 2023.

OsloBuss staker ut kursen for elektriske turbusser:

– Dette er vår elektriske månelanding

Her kan du selv sjekke andelen nullutslippskjøretøy for de ulike kjøretøygruppene.

Snart 25 prosent elbilandel i den norske personbilparken

– Det er gledelig at andelen utslippsfrie personbiler og busser øker. Elektrifisering av kjøretøyparken er et viktig bidrag til å nå Norges klimamål, sier Espen Andersson i Statens vegvesen.

64 nye busser inn i rute fra 1. juli:

Kollektivt el-løft i Fredrikstad og Sarpsborg

For andelen elbiler øker som kjent også jevnt og trutt. Ved månedsskiftet juni/juli utgjorde elektrisk drevne personbiler nær 24 prosent av samtlige registrerte personbiler i Norge.

Det betyr at vi i løpet av året muligens kan passere milepælen at hver fjerde personbil i Norge er en elbil.

Men det betyr også at 76 prosent av personbilparken i Norge fremdeles er fossildrevne biler som slipper ut klimagasser.

– Fordi norske personbiler i snitt er omtrent 18 år gamle før de vrakes, vil det ta noen år før andelen elbiler er større en andelen fossilbiler på norske veier, sier Andersson i Statens vegvesen.

Hittil i 2023 er det registrert 55.276 elektriske personbiler, 4.693 ladbare hybrider, 4.971 bensindrevne og 2.698 dieseldrevne biler.

For lette varebiler ser vi en liten nedgang sammenlignet med fjoråret. I fjor var andelen førstegangsregistrerte lette varebiler 29 prosent, mot 28 prosent hittil i år.

NULLUTSLIPP: Her kjører en elbil på en hydrogenferge på vei til Nesvik i Rogaland. Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen

Elbilandelen i det private nybilmarkedet: 94 prosent

I går kom halvårstallene om nybilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Den viste at elbilandelen i privatmarkedet var på hele 94,3 prosent i privatbilmarkedet.

Men på grunn av at elbilandelen i leasing- og næringsmarkedet bare var på 66,9 prosent, endte elbilandelen totalt på 83,1 prosent i første halvdel av 2023.

– Det er for lavt og skyldes at regjeringen mangler politikk for å elektrifisere leasing- og firmabilmarkedet, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Bu mener at dette ikke holder om Norge skal nå Stortingets mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være utslippsfrie.

Slik ble elbilandelen i nybilsalget første halvdel av 2023:

Advarer mot for lav elbil­andel i leasing- og firmabil­markedet

Etterlyser konkrete tiltak rettet mot leasing- og firmabilmarkedet

Christina Bu etterlyser nå konkrete tiltak i statsbudsjettet når det kommer til høsten.

– Dette handler om politikk. For privatbilister har man økonomiske virkemidler som gjør at det lønner seg å velge elbil, men disse er ikke like gode i leasing- og firmabilmarkedet. Tvert imot er det sånn at dagens firmabilbeskatning favoriserer fossilbilen, sier hun.

Norge ligger fortsatt godt an til å bli det første landet i verden med kun elektriske biler i nybilsalget.

– Hele verden ser mot Norge og kommer til å følge med på om vi klarer det. Det er flaut om vi svikter på oppløpet og ikke når dette viktige klimamålet, sier Bu.

– I verste fall kan det føre til at andre land gir opp arbeidet med å elektrifisere bilparken.

 

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også