I dag lanserer Fiat sin 600e, og vifter med ny strategi: Lar seg inspirere av himmelen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ave Maria! Fra nå av skal fargene på nye Fiat-modeller være «inspirert av det italienske havet, solen, jorden og himmelen».
Det italienske bilmerket Fiat har annonsert en ny strategi. Nærmere bestemt en ny merkevarestrategi.
Med den ønsker Fiat velkommen til intet mindre enn «en mer fargerik verden».
«Bryter reglene»
Det er bare å lene seg tilbake og nyte hva Fiat har på hjertet i pressemeldingen fra moderskipet, altså det multinasjonale bilkonsernet Stellantis:
«Fiat bryter reglene og skal aldri mer lage en grå bil! Den første fargesprakende modellen blir Fiat 600e. Fra nå skal fargene på nye Fiat-modeller være inspirert av det italienske havet, solen, jorden og himmelen.»
La oss få legge til, for egen inspirert regning:
Bravo! Bellissimo! Buongiorno!
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Livskvalitet, livsstil & PR-jippo
I fraværet av en cappuccino koster vi på oss litt mer:
«Det er slutt på fargen grå. Dette gjøres for å fremheve betydningen av hva farger betyr for livskvalitet og den italienske livsstilen. Italia er knyttet til lyse farger gjennom inspirasjon fra hav, sol, jord og himmel. Dette er landskap som gir Fiat inspirasjon til de nye fargene.»
Dette siste minner jo en smule om hva vi akkurat har sitert Fiat-folka på allerede, men pytt, pytt. Den kjedelige gråfargen er jo tross alt historie for bilmerkets del!
Fiats globale merkesjef, som sitter inni den knalloransje og påfallende «nylakkerte» kommende Fiat-modellen på bildene – og som sannsynligvis er mesterhjernen bak den nye merkevarestrategien og PR-jippoet du ser på bildene her – utdyper:
– Fiat skal være merket for glede, farger og optimisme. Fiat ønsker å inspirere mennesker til å leve med optimisme og positivitet, og dette vil også være et av oppdragene til den nye modellen Fiat 600e. Dette er elbilen for de som trenger mer plass enn i 500e, og nyheten vil vises i sin helhet 4. juli, sier Olivier Francois, Fiat-direktør og global markedsføringssjef hos Stellantis.
Den mindre og like elektriske Fiat-modellen 500e, som er på markedet i Norge nå, leveres allerede i dag i freske lakkfarger – Rose Gold, Ocean Green og Celestial Blue er eksempler på dette.
Den modellen har vi for øvrig testet her:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!