Hevdet de hadde tusenvis av nordmenn på venteliste: Elbil-produsenten Byton er konkurs
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra scenen i Oslo hevdet selskapet å ha 11.000 nordmenn på venteliste. Senere skal de ha hevdet at tallet var 16.000. Nå skal det et mirakel til dersom ikke Byton glir ut av elbilhistorien – uten å ha nådd serieproduksjon.
Ifølge nettstedet InsideEVs er elbilprodusenten Byton nå slått konkurs.
Ivrige i Norge
Vinteren 2019 sto markedssjefen og en av gründerne bak Byton, Henrik Wenders, på scenen under Nordic EV Summit i Oslo.
Der fortalte han blant annet at 11.000 nordmenn står på venteliste for Byton M-Byte, selskapets første elbil:
Da var elbilmodellen – en romslig og eksklusiv SUV på størrelse med Audi e-tron – ventet til norske kunder året etter.
Før dette igjen, nemlig i 2018, hadde kineserne vist frem en tilsynelatende fiks ferdig elektrisk SUV på bryggekanten i Oslo, noe som var sjelden kost den gangen.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Konkursen skal være meldt inn i hjemlandet Kina, måneden etter at to andre Byton-tilknyttede firmaer – Nanjing Zhixing New Energy Vehicle Technology Development Co. og Nanjing Zhixing Electric Vehicle Co. – kjørte i grøfta på samme måte, følger Finansavisen opp med onsdag.
Senere skal Byton ifølge Finansavisen ha hevdet å ha 16.000 norske kunder på venteliste for M-Byte-modellen.
Prisene skulle begynne et sted på i underkant av 400.000 kroner, ble det lovet da Byton-sjefen gjestet Nordic EV Summit i Oslo.
Våren 2020 kunne svenske Hedin Automotive, som blant annet eier Bavaria-kjeden, bekrefte at selskapet skulle importere Byton til Norge.
Men det blir altså aldri noe av. M-Byte og Byton-bilmerket nådde aldri serieproduksjon.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!