Nå er Hyundai Ioniq 5 N avduket: Skal omvende de mest hardbarka bensinhoder
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hyundais elektriske sportsbil-debut prøver tydeligvis å gjenskape kjøreopplevelsen av en fossildrevet bil.
Hyundai har gitt elektrifiseringen av sin høy-ytelses N-avdeling en kraftig kick-start med den nye Ioniq 5 N.
Den sterkt rally-inspirerte crossoveren er den første helelektriske Hyundai-modellen fra selskapets N-avdeling, teamet bak i20 N og i30 N.
Den tekniske-sjefen for Hyundais N-avdeling, Tyrone Johnson, sier Ioniq 5 N er bilen som skal «elektrifisere lidenskapen for kjøring».
Drifting-profilen Joachim Waagaard beskrev bilen som «absolutt en av de kuleste jeg har kjørt» da han fikk teste bilen på isbane i vinter:
Se også videoen under:
Kraftige oppgraderinger
Ioniq 5 N bruker den samme elbilplattformen E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) fra vanlige Ioniq 5 – men får et større 84 kilowattimers batteri, et spesialtilpasset firehjulstrekksystem og en lang liste med forbedringer for å optimalisere kjøreegenskapene:
- 42 ekstra sveisepunkter for ekstra karosseristivhet.
- Forsterket motor- og batterifester, underramme og drivaksler.
- Spesialdesignede 21 tommers støpte aluminiumsfelger.
- Forsterket rattstamme for bedre styrerespons.
- N R-MDPS-system (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) for økt styrekontroll og forbedret momentrespons.
Hyundai har verken vært beskjeden med teknologi eller N-betegnelser:
- N Pedal for raskere motorrespons.
- N Drift Optimizer for å opprettholde en optimal driftingvinkel, ved å balansere en rekke kjørekontroller. Blant annet kan sjåføren simulere kløtsjeffekten fra en bakhjulsdrevet bensinbil under drifting.
- N Torque Distribution gir variabel momentfordeling mellom for- og bakakslingene. Bilens e-LSD (electronic limited slip differential) på bakakslingen optimaliserer svingegenskapene.
Pyntet til fest
I motsetning til den nylig testede Kia EV6 GT, har Hyundai gjort en rekke designendringer på utsiden for å skille Ioniq 5 N fra standardmodellen.
Bilen har fått en markant bakspoiler med et trekantet bremselys, samt en frontgrill med aktive luftspjeld og luftinntak for ekstra kjøling.
I tillegg har Ioniq 5 N større diffusorer både foran og bak, som forlenger bilens totallengde med 80 mm.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Når det gjelder dimensjoner, er Ioniq 5 N totalt sett 20 mm lavere og 50 mm bredere i bunnen for å gi plass til Pirelli P-Zero-dekk i størrelsen 275/35R21.
Alt dette blir ytterligere forsterket av en N-stripe i fargen Luminous Orange, som går langs skjørtene.
Innvendig fortsetter N-preget med spesialdesignet sportsratt, dørpaneler, metallpedaler, sportsseter, knebeskyttere og leggstøtte.
På lik linje med Kia EV6 GT finner du dedikerte knapper på rattet som brukes til å velge riktig kjøremodus.
Kjøremodusene kan tilpasses og tilordnes til hver knapp i forskjellige kombinasjoner for å maksimere kjøregleden, ifølge Hyundai.
Frir til entusiastene
Ioniq 5 N bygger opp under de tre N-pilarene:
Corner Rascal (sving-råtass), Racetrack Capability (baneklar) og Everyday Sportscar (hverdags-sportsbil).
Ved å aktivere N Grin Boost (maksimerer ytelsen i ti sekunder) får man tilgang til hele 650 hestekrefter, som sender bilen fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder – 0,1 sekund raskere enn Kia EV6 GT.
Hyundai har vært opptatt av å ivareta sportsbil-puristene. For dem er mangelen på motorlyd ofte det største hinderet for å akseptere elbiler.
Med N e-shift og N Active Sound+ simuleres girskift og motorlyd som i en ren bensindrevet sportsbil. Systemet legger til et lite «napp» i kreftene, og en «blipp»-lyd for å gi følelsen av tradisjonell girskifting.
Selvfølgelig inkluderer bilen også launch control (rivstart) og drift-modus.
Avduket på bane
Ioniq 5 N bruker regenerativ bremsing for å redusere avhengigheten av mekaniske bremser og dermed minimere effekten av bilens vekt.
Den kombinerer regenerativ og hydraulisk bremsing, og muliggjør bruk av bremser og gasspedal samtidig for venstrefotsbremsing.
Dette er en del av Hyundais mål om å få bensindrevne bilførere til å bytte til Ioniq 5 N og ta med seg sine kjøreteknikker.
Ioniq 5 N ble denne uka avduket under årets utgave av den tradisjonsrike Goodwood Festival of Speed i England.
I videoen nedenfor lover Ioniq 5 N en svært spennende kjøreopplevelse:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!