Tesla V4 Supercharger med kortleser observert i England: Tyder på at Tesla snart åpner for kortbetaling
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra første juli i år skal alle nye hurtig- og lynladere som etableres i Norge, installeres med kortbetalingsmulighet. Nå tyder observasjoner fra England på at Tesla er godt i gang …
Tesla tok med seg sine nye ladere til helgens Goodwood Festival of Speed, og der fikk noen i Tesla Owners UK med seg noe interessant som snart ble lagt ut på den engelske Tesla-eier-klubbens Twitter-konto:
Siden har Tesla-klubben lagt ut flere bilder, som blant annet indikerer at ladekabelen på V4-superladeren er omtrent 2,5 meter lang.
Ser man nøye på bildene i tweeten, under kontakten som nå er plassert på utsiden av laderen, på den ene kortsiden, ser man dette:
På en liten firkant, godt skjult under kontakten, ser det ut til at det er en kortleser og et tomt område over den, som ser ut til å være reservert en skjerm.
Som bildene viser, vil den nye Tesla-ladestolpen også få en lenger kabel, noe som har vært et problem for alle bilmerker som ikke har ladeporten sin på venstre side bak eller høyre side foran.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Tesla har helt siden starten hatt sitt eget nettverk av hurtigladere i alle markeder de har solgt biler i. De bidrar sterkt i det samlede ladetilbudet i Norge også.
For et par år siden startet de åpningen av eget ladenettverk for andre elbiler også, og utvider stadig tilgangen.
Tesla selv trenger ikke kortbetaling for sine egne biler, fordi man legger betalingskortet inn i persondataene knyttet til bilen – men alle andre får nå sannsynligvis etter hvert mulighet til å betale med kort på nye stasjoner som blir lagt opp.
Norge er nemlig ett av markedene som har tvunget frem denne løsningen, som nå ligger an til å bli standard på nye Tesla-ladestasjoner fremover:
Det blir spennende å se når og hvor de første laderne med mulighet for kortbetaling dukker opp her til lands.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!