Aldri har det vært mer elektrisk på Goodwood Festival of Speed: Her er de råeste elbilene fra Goodwood i år
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det 30 år gamle bakkeløpet blir stadig mer elektrifisert. Disse elbilene dukket opp i år.
Goodwood har en stadig bedre klang blant bilinteresserte.
Godset huser i tillegg til Goodwood Festival of Speed også det tradisjonsrike Goodwood Revival, der man bare kan stille opp med eldre løpsbiler med saftig løpshistorikk – og alle kulisser og antrekk er hentet fra tidlig etterkrigstid.
Rolls-Royce har siden 2000 hatt sin fabrikk liggende i området også. Nedsenket i jorden og beplantet med 2500 trær, for at fabrikken ikke skulle synes fra godset.
Forrige helg åpnet Charles Henry Gordon-Lennox, 11. hertug av Richmond, portene til huset sitt, Goodwood House – og inviterte eliten i bilverdenen til en fire dagers lang feiring av de råeste bilene og de tøffeste sjåførene på kloden.
Og altså til sitt årlige bakkeløp på eiendommen.
Viktig å vise seg frem
Ettersom bilmesser blir stadig mindre viktig fordi bilprodusentene utmerket godt kan styre promotering og presentasjon av nye modeller selv på sosiale medier, har dette arrangementet blitt stadig mer viktig for å vise frem sine produkter.
Mange av dem kan ses i full action opp den smale bakken, med sjarmerende høyballer som sikkerhet.
Her vises gammelt og nytt, racing og standardbiler, i skjønn forening over en langhelg.
Og de siste årene har vi sett stadig mer elektrisk. Og mer for hvert år som går.
Her tar vi en titt på hva som dukket opp i år:
AIM EV Sport 01
Denne toseters sportsbilen har intet mindre enn to motorer som driver hvert sitt bakhjul:
Den har 583 hester og 739 Nm i dreiemoment. Et 80 kWt batteri vil gi deg 300 km rekkevidde om du er lett på labben.
Alpine
Renaults sportslige undermerke, altså Alpine, viste frem sin A290 prototype på Goodwood.
Den er basert på den nye helelektriske Renault 5, men flørter enda mer med den klassiske Renault 5 Turbo-looken.
Les mer om bilen her:
Audi Hoonitron
Deler av arrangementet ble viet til å hedre Ken Block, mest kjent for sine Gymkhana-filmer.
I den forbindelse ble også den elektriske Audi Hoonitron kjørt opp bakken. Bilen er en hyllest til Audi Urquattro.
Les mer om bilen under:
Caterham Project V
Det lille bilmerket har i prinsipp reprodusert gamle Lotus 7 siden 1973, selv om de har hatt et lite sidesprang med Caterham 21.
Her presenterer de noe man kan kalle en elektrisk versjon av Lotus Elise, eller første Tesla Roadster om du vil.
Elbilen har ganske moderate 268 hester på bakhjula, men veier til gjengjeld bare 1.190 kilo.
Om den kommer i produksjon, blir den en av de letteste på markedet.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Hyundai Ioniq 5 og 6 N
Hyundai viste begge sine sportsligste biler.
Prototypen RN22e er råtassversjonen av nylig introduserte Ioniq 6.
Den er i prinsippet en penere, vil i hvert fall noen mene, versjon av Ioniq 5 N, som kommer senere i år.
Her er fokuset kun på fart, spenning og moro. På Goodwood krasjet prototypen så halmen sprutet, men ingen ble skadet.
Les mer om Ioniq 5 N under:
McMurtry Speirling Pure
Dette er en latterlig liten og latterlig rask singelseter-racerbil:
Den gjorde furore under fjorårets arrangement da den satte bakkerekord.
I år kjørte den bare oppvisningsløp, men det var ingen som slo tiden dens.
Les mer under:
MG4 XPower
MG overrasket oss nylig med sin ekstremversjon av kompakte MG4, med mer effekt enn vi kunne drømme og håpe på.
De viste også et langt mer vingebefengt konsept av MG4 som en hyllest til Gruppe B MG Metro fra 80-tallet.
Les mer om MG4 XPower under:
MG Cyberster
Det var minst like overraskende at MG dukket opp med det som må kalles det elektriske svaret på Mazda MX-5.
Dette vil etter alt å dømme bli en populær bil i roadster-markedet.
Les mer om bilen under:
Mini
Mini viste sitt konsept Aceman, en elektrisk modell som legger seg mellom SUV-en Countryman og stasjonsvogna Clubman.
De viste også cabriolet-versjonen av dagens One S E.
Les mer om bilen under:
Polestar 3
Den store stasjonsvogna på 2,9 tonn viste også hva den var god for:
Les alt om den under:
Polestar 5
Vi har aldri før sett denne bilen i action. Den brede og lave firedørscoupeen vil konkurrere direkte mot den aldrende Tesla Model S.
Les mer om bilen under:
Porsche Mission X Consept
Porsche hadde et giga-event på Goodwood i år for å feire sitt 75-års jubileum.
I tillegg til sin Taycan, viste de også sitt seneste konsept, men bare på podium, ikke i bakkeløpet.
Rimac Nevera
Rimac har gjort seg såpass bemerket at Porsche har eierinteresser i merket samtidig som Rimac har begge henda i Bugatti.
Det 1.914 hester sterke monsteret fikk sjuende beste tid opp bakken i år, som den eneste gateregistrerte bilen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!