Hopp til innhold

Ford Focus Electric (2013-2018)

Den elektriske Ford Focus-modellen først til Norge sommeren 2013. I juni 2017 var den oppgraderte utgaven, som kan hurtiglades, endelig på plass. Våren 2018 forsvant den fra markedet for nå.

Ved lanseringen av en ny Focus-generasjon, valgte Ford nemlig å kutte spesialtilpasset elektrisk drivlinje i modellen. En av grunnene er at Ford fortsatt – dessverre – ikke har en plattform for å bygge slike biler.

Mye av årsaken til at elektrisk Focus ikke slo an i 2013, lå i en startpris om ble vurdert som for høy. I løpet av fire år maktet den ikke å friste flere enn cirka 400 kjøpere.

Størrelse, bagasjeplass og taklast

Ford Focus er 4,4 meter lang, 1,8 meter bred og 1,48 meter høy. Batteripakken legger fortsatt beslag på store deler av bagasjerommet (siden modellen ikke er bygd på en egen elektrisk plattform). Dermed rommer bagasjerommet kun 237 liter.

Focus Electric kan ha opptil 75 kilo taklast. Bilen kan ikke trekke henger.

Ytelse

Når det gjelder kjøreegenskaper kunne den elektriske Focusen måle seg med de fleste elektriske konkurrenter i kompaktklassen. Med dagens målestokk, 2023, er derimot ytelsene nokså svake. 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 11,4 sekunder og toppfarten er 137 kilometer i timen.

Drivhjul

Alle variasjoner av Ford Focus Electric har forhjulstrekk.

Batterikapasitet og rekkevidde

Mangelen på DC-hurtiglading var likevel modellens største utfordring. Med 2017-modellen er dette historie, og batteripakken har ikke minst fått 45 prosent mer ytelse (opp fra 19,6/23 til 29,5/33,5 kWh). Focus kan hurtiglades med inntil 50 kW effekt (DC), og 29,5 kWh er utnyttbare til kjøring.

Garanti

Ford Focus selges ikke lenger som nybil.

Normallading

Hurtiglading

Les også:

Sammenligningstest: Volkswagen e-Golf mot Ford Focus og Kia Soul (2017)

Focus holder omtrent hva den lover (2013)

Hvis utseende og kjørefølelse teller mye (2013)

Tekniske spesifikasjoner Ford Focus 2017

Tekniske spesifikasjoner Ford Focus 2013