Ny, stor bilfabrikant i Kina snuser på Norge: Ville en doning som dette ha slått an her?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En hel delegasjon kom til Elbilforeningen for lære mer om elbil-markedet. Med seg hadde de en ladbar hybrid! Feil drivlinje, men vi prøvekjørte den for å oppleve hvordan kinesernes favorittbiler føles.
GAC Group (Guangzhou Automobile Group Co., Ltd.) ble grunnlagt i 1997, der GAC Motor er den internasjonale delen av selskapet. De produserer i dag bilmerkene Aion og Trumpchi, men har hatt flere bilmerker på samvittigheten.
Verdens to største elektriske bilprodusenter er BYD (Build Your Dreams) og Tesla, ifølge en dagsfersk pressemelding.
Men GAC er også en av de store bilfabrikantene i Kina innenfor det segmentet de kaller «new energy-biler». GAC bygger også kjøretøy for Toyota, Honda og Mitsubishi.
Svær MPV til Norge?
Aller siste skudd på stammen er Trumpchi E9, en svær MPV (multi-purpose vehicle) som måler 5,19 meter i lengde, 1,89 i bredde og 1,82 i høyde.
Akselavstanden er nærmere 3,1 meter og bidrar til overdådig plass innvendig.
Designen er ganske typisk for hva det kinesiske markedet liker for tiden: En relativt firkantet kloss med enorm krommet front og høy fokus på luksuselementer og bling.
Feil motor
Representantene var veldig stolte av sin ferskeste nyhet som de attpåtil hadde tatt med seg to stykker av til Norge. Ladbare hybrider med en to-liters bensinmotor under panseret som leverer sparsomme 140 kW (190 hk) og 330 Nm til forhjulene.
Den er paret opp med en elektrisk motor som har en batteripakke med 25 kWt til rådighet. Samlet effekt er på 274 kW (373 hk) og 630 Nm.
Totalpakka føles ikke superkvikk, men skal klare 0-100 på 8,8 sekunder. CLTP forbruk skal visstnok være 0,6 liter på mila.
Den elektriske rekkevidden er faktisk blant de bedre, rundt 13,5 mil. Men alt dette er selvfølgelig helt uinteressant for oss i Elbilforeningen.
Vi venter selvfølgelig på en helelektrisk drivlinje, gjerne med dobbelt så høy effekt og i hvert fall fem ganger så lang elektrisk rekkevidde.
Sju seter
Du ser på en sjuseter, men kanskje ikke i konfigurasjonen du tenker er naturlig. Her er det to seter i første og andre seterad og tre i den bakerste.
Jeg sitter helt OK i 12-veis elektrisk justerbar førerstol. Enkelte ønsker nok uttrekk på sitteputa. Setene har både massasje, kjøling og varme.
Kjørestillingen er litt buss-aktig og det forsterkes med en utveksling som gir deg tre fulle runder på rattet. Firehjulsstyring hadde vært naturlig i luksusbiler på denne størrelsen.
Midtkonsollen er tradisjonell, med unntak av stressballen på girstanga, en krystallkule du kan snurre på, uten noen funksjon ut over det.
Det er totalt sju skjermer i bilen dersom du teller med de tre i dashbordet, kameraspeilet, de to fem-tommerne i hvert baksete og 15-tommeren i taket bak.
Alt er naturligvis på kinesisk, men virker logisk oppbygget og enkelt og raskt i praktisk bruk. Du kan stille på det aller meste.
Det lille vi får testet adaptiv fartsholder rekker til å konkludere med at det ligger på kjent kinesisk nivå. Med andre ord mye pling og plong og usikker på egne ferdigheter.
Deiligst i midten
Det er i midtrekka, mellom de elektrisk betjente skyvedørene, man ønsker å være. To stresslesser med alle rettigheter og en 15-tommer perfekt plassert i taket og all betjening med skjermene på indre armlene.
Skinnet mykere, nakkeputene har høyttalere og justeringsmulighetene mye bedre. Her har du to sett liggeseter.
Skal man fylle bakerste rad, må derimot alle være litt snille med hverandre, men selv bakerste rad med plass til tre, har justerbare seterygger, midtarmlene, koppeholdere, ladere og ventilasjon.
Og de får også litt av denne spaopplevelsen i form av godlukt gjennom ventilasjonsanlegget.
Ikke helt ideelt
Selv som sjuseter har man faktisk litt plass i bagasjerommet, men man blir litt overrasket når man vipper frem bakerste seterad. Da kommer det til syne en masse profiler til setemekanismen, noe som gjør det vanskelig å laste esker, kofferter etc.
Det hadde nok vært bedre å få lagt setene ned i gulvet, eller at en kunne tatt de helt ut om man ikke trengte dem.
Middels bak rattet
Tolken snakker om et motorveinett i Kina som aldri har mindre enn fire felt i hver retning, som oftest mer. Og avstander mellom byene på både 50-, 100 og 150 mil.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
På slike turer vil man jo sitte så deilig som mulig.
Da er ikke kjøreegenskapene veldig viktige heller. På slike veier fungerer nok stålfjærene med tenkende dempere bra.
Men på norske veier, med alle ujevnheter i bygater og fartsdumper over alt, må vi innrømme at det ikke er vanskelig å lage bedre understell enn det denne har.
Det største problemet er at fronten er utrolig lav og skraper nedi på alle skarpe fartsdempere. Men fjæringen er også veldig myk, spesielt bak. Nok en grunn til å flytte seg til tilbake til business class på rad to.
Trumpchi E9 er ikke overpriset. Den fås i tre utstyrsversjoner på det kinesiske markedet hvor startprisen er hyggelige 473.890 kroner. Da vet vi ikke hvor mye moms og avgifter kineserne betaler.
Toppmodellen koster 560.100 kroner. Da har du alt bilen kan tilby.
Får vi se bilene?
Om GAC Motor vil etablere seg i Norge, vil tiden vise. Slik det ser ut nå, burde de i hvert fall ikke satse på bilmerket Trumpchi som kun har ladbare hybrider i sortimentet.
Deres andre merke, Aion, dukket opp som sub-brand i 2018. Nå er det et eget bilmerke. Det består av to sedaner og to SUV-er som ville passet Norge bra. I tillegg har de en kompakt MPV.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!