Hopp til innhold

Trodde du elbilister bare var opptatt av økonomi? Elbilister er opptatt av klimaet – og tar ansvar

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GRØNT ENGASJEMENT: Miljøhensyn kommer på andreplass når elbilister blir spurt om de fire viktigste årsakene til at de begynte å kjøre elbil.

Norsk elbil­suksess skyldes politikk som virker, men tror du det bare er pengene som styrer elbilistene, tar du feil. Det viser vår spørre­undersøkelse «Elbilisten 2023».

– Det blir gjerne brukt mot elbilister at de drives av økonomi, men vår undersøkelse viser at de aller fleste som kjører elbil er klima­engasjerte og ønsker å bidra til å kutte utslipp.

Det sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

For så mye som åtte av ti elbilister er opptatt av klima og mener de har ansvar for å kutte utslipp viser undersøkelsen som ble gjort i vår.

KLIMAENDRINGER: Hele 81 prosent av de spurte i undersøkelsen vår er enig eller veldig enig i at klimaendringer er et stort problem.

Mindre tillit til myndighetene

Nylig kom nyheten om at flere unge i Norge har mistet sitt klimaengasjement. 

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

Ifølge Opinions Ung-undersøkelse fra 2023 er klima og miljø den enkeltsaken som faller mest i engasjement hos dem mellom 15–25 år.

Deres engasjementet har i løpet av de to siste årene falt med 16 prosentpoeng – fra 47 prosent i 2021 til 31 prosent i 2023. Se hele grafen i saken under, med tall fra 2018 og frem til i dag:

Emma Ylvisåker fylte 16 år i sommer:

– For miljøet så er det ikke alltid tanken som teller, men handlingen

Forklaringen sies å være følelse av avmakt og mindre tillit til at myndighetene gjør noe.

Det er forståelig at unge kan føle avmakt, men for meg og mange med meg er elbilsuksessen med på å holde motet oppe, sier Bu.

Det er flott at de som har valgt å kjøpe seg en elbil får anledning til å peke på klimagevinsten.

ChristinA Bu i elbilforeningen

– Får vi skiftet ut de forurensende diesel- og bensinbilene, vil det fjerne enorme utslipp. I Norge er vi godt i gang med utskiftningen, og vårt lille land inspirerer resten av verden, sier hun videre.

HAR TRUA: Christina Bu i Elbilforeningen mener at det Norge har fått til på elbil, gir grunn til optimisme.

Elbilister havner ofte i klimadiskusjoner

Mer enn fire av ti elbilister oppgir at de ofte havner i diskusjoner om klima. Det synes generalsekretæren i Elbilforeningen er bra.

Elbil har alltid engasjert på godt og vondt. Det er flott at de som har valgt å kjøpe seg en elbil får anledning til å peke på klimagevinsten, sier Bu.

Hun minner om at hver elbil som erstatter en fossilbil kutter om lag to tonn CO2 i året.

KLIMAGASSUTSLIPP: «Elbilisten 2023» viser at hele 82 prosent føler at de har et ansvar for å redusere klimagassutslippene sine.

Økonomi og klimatiltak spiller på lag

Når elbilister blir spurt om hva som er deres viktigste motivasjon for å kjøpe elbil, kommer økonomi og lave kostnader på førsteplass.

Nest flest peker på miljøhensyn.

GRUNNER TIL Å VELGE ELBIL: Drøyt 63 prosent oppgir økonomi og lave kostnader som den viktigste årsaken til at de begynte å kjøre elbil. Miljøhensyn ligger på en god andreplass med rundt 17 prosent.

– At økonomi er viktigste motivasjon, viser bare at dersom politikken spiller på lag med folks lommebok, kommer resultatene, sier Bu.

Generalsekretæren forteller at både hun og kollegaene i Elbilforeningen møter mange representanter fra andre land som spør hvordan vi her i landet får til å oppnå så høy elbilandel.

Vår forklaring er at det handler om politikk. Elbilpolitikken i Norge er et område der økonomi og klimatiltak spiller på lag, avslutter Bu.

Fakta om «Elbilisten 2023»

  • Dette er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbilister.
  • Elbilisten 2023 var den tolvte i rekken og ble gjennomført fra 28. mars til 30. april i år.
  • 16.905 personer svarte på årets undersøkelse.
  • Her finner vi bl.a. svar på hvem elbilistene er, hvorfor de valgte elbil, hvor fornøyde de er med den og hvordan de bruker den.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også