Elektrisk «folkeferge» med verdenspremiere i Arendal: Hyke vil ta tilbake de norske vannveiene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Første båt ut – bygget i Norge – er sjøsatt. Nå glir den lydløst rundt og skal frakte skuelystne og andre passasjerer fra kai til kai under Arendalsuka.
– Hyke Shuttle 0001 er resultatet av fem års intens forskning og utvikling. Nå er den endelig klar for lansering, sier Bjørn Utgård, konsernsjef i Hyke.
Du har kanskje ikke hørt om Hydrolift Smart-City Ferries AS, Hyke enda, men det har de for lengst gjort på den andre siden av Atlanterhavet og nedover langs elvene i Europa.
I november ble nullutslippsfartøyet fra Hyke kåret av Time Magazine til en av de 200 beste oppfinnelsene i 2022.
Og Paris har allerede bestilt fire elbåter til OL neste sommer. Disse skal frakte passasjerer på Seinen for å hindre trafikkork i gatene.
– Det er veldig inspirerende å få en slik kåring, men enda viktigere å vinne Paris-kontrakten, sa Utgård til Teknisk Ukeblad i vinter.
Ta fergen morgen og kveld
Da var fortsatt ingen båt ferdigbygget, men det er det nå. Og du kan attpåtil få kjøre den dersom du befinner deg i nærheten av Arendalsuka 14.–18. august.
– Vi gleder oss til å ønske reisende om bord under Arendalsuka, sier Utgård som selv kommer til å være i sørlandsbyen.
Konsernsjefen forteller at det er mulighet til å ta ferga i Arendal hver morgen og hver kveld til uka.
Og ikke minst så blir det lansering tirsdag 15. august klokka 10.30, på brygga utenfor det gamle rådhuset i Arendal.
Utgård er også invitert av Elbåtnettverket, Norsk elbåtforening og Lydløs til å fortelle om prosjektet torsdag 17. august fra 12.00–13.00.
Dette skjer også på brygga utenfor Rådhusgata 4. Etterpå blir det prøvetur på fjorden, og det meldes at det ikke er noen påmelding her.
Her på LinkedIn kan du se video av den aller første Hyke-ferga på sjøen.
Skal masseproduseres
De har tenkt helt nytt i Hyke, et selskap i Eker Group. Designer Bård Eker er mannen bak blant annet Hydrolift, båter viden kjent for sine kjøreegenskaper og ytelse.
Denne gangen har han sammen med sitt designteam tegnet en nullutslipps passasjerbåt som kan ta 50 personer – og som kan masseproduseres.
– Vi ser for oss at vi i en tidlig fase kan bygge 15-20 båter i året, men at vi framover kan komme opp i 100, sier Utgård.
Poenget er å tenke mer industrielt og få ned kostnaden per enhet.
– Det finnes et kjempestort marked både i Europa og USA.
Passasjerbåten, som foreløpig er bygget i ett eksemplar, er 15 meter lang og 5,7 meter bred.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
– Dette gir veldig god stabilitet, sier Utgård som legger til at båten hverken er laget for å gå raskt eller på åpent hav. Fergen er ment å gå «innenskjærs» i det han kaller for beskyttet farvann.
De er rundt 25 personer som til sammen jobber på prosjektet, og ifølge Utgård har Eker gitt den nye båten kallenavnet «den hvite svane».
Miljøvennlig design
Materialet den bygges i er kompositt kjent for å være både lett og solid på en gang.
Hyke-båten er mye lettere enn vanlige ferger og veier kun 11 tonn også fordi den er bygget slik at den automatisk lader hver gang den legger til ved en docking-stasjon som de kaller den spesialdesignede bryggen.
Dermed trenger den heller ikke et tungt batteri i skroget slik større elektriske ferger har.
Med sin nye, elektriske ferge ønsker Hyke intet mindre enn å revolusjonere urban mobilitet for alltid, ved å flytte mye mer av passasjertrafikken over på vannveiene.
– Vi må kutte CO2-utslipp, vi må redusere kø på vei og vi må revitalisere byen. Og revitalisering av byen betyr ofte å utvikle nye boligområder og kontorer ved vannkanten, noe som igjen reiser nye transportutfordringer og muligheter, sier Utgård.
Utgård minner om at de fleste større byer i inn- og utland er bygget langs en elv eller sjø, og at vannveien fra gammel av gjerne var raskeste rute i mange byer.
Pilotprosjekt i Haugesund
En slik norsk by er Haugesund i Rogaland, kjent for sin sildajazz og filmfestival – med utdeling av Amandaprisen.
I sentrum, over Smedasundet strekker det seg både en bro til Risøy og en til Hasseløy. Utenfor der igjen ligger blant annet Karmøy.
Og hit til dette øyriket er Hyke Shuttle 0001 ventet til et pilotprosjekt.
For Hyke utvikler også sin egen autonome navigasjonsteknologi, noe som bygges inn i alle båter.
Det betyr at en gang i fremtiden kan disse kjøres uten kaptein, men dette skjer først etter grundig testing av systemet i Haugesund.
– Haugesund gleder seg til dåpen av båten i Arendal. Samme båt som skal bli Norges første selvgående bybåt i Haugesund, sier byens ordfører Arne-Christian Mohn (Ap) som også vil være med på lanseringen under Arendalsuka.
For å finansiere det hele har Haugesund kommune fått 11 millioner fra fylkestinget og satt av 12 millioner selv.
– Vi begynner testingen sammen med Sjøfartsdirektoratet på slutten av året eller begynnelsen av 2024, sier Mohn.
Dermed tar Hyke snart tilbake disse vannveiene i vest.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!