Klimaindeksen 2023 – bare 9 av 100 norske bedrifter kutter utslipp i tråd med klimamålene: Bilimportør blant de beste i klassen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Blant Norges 100 største selskaper er det bare ni som kutter utslipp i tråd med Parisavtalen.
Den årlige klimaindeksen gjennomført av PwC, og i år altså for 2023, viser at flertallet av bedriftene som deltar i undersøkelsen ikke tror at vi når 2030-målene.
Næringslivet skylder ifølge PwCpå feige politikere, og du kan lese rapporten for årets klimaindeks her.
Selv om overskriftene i hele sommer har vært preget av hetebølger, skogbrann, flom, ekstremvær og tørke, viser klimaindeksen at det ikke skjer all verden i Norge for å gjøre noe med situasjonen.
Skjer lite i praksis
Rapporten peker på at klimakrisen blir stadig mer alvorlig, og på at vi bare har seks år igjen for å nå målet om en utslippsreduksjon på 55 prosent.
– Det går for sakte. 22 av 100 selskaper kan vise til utslippskutt i egen virksomhet og verdikjede, men kun ni av disse kutter i tråd med Parisavtalen, sier Hanne Løvstad, partner og leder for bærekraft- og klimatjenester i PwC.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
I årets utgave av Klimaindeksen har 64 av selskapene besvart en kvalitativ spørreundersøkelse.
Her svarer rundt 80 prosent at de mener politikerne ikke er modige nok i klimapolitikken.
Flertallet, nesten 70 prosent, har ikke troen på at Norge vil nå vårt 2030-mål.
Bedriftene vil ha strengere politikk
– Flere av selskapene etterspør økonomiske insentiver, som mer aktiv bruk av skatte- og avgiftssystemet. Mange savner også mer støtte til rapportering og bedre tilrettelegging for sirkulære forretningsmodeller, sier Løvstad.
Bilimportør blant de flinkeste
Det er bare ni selskap i Norge som kan vise til utslippskutt i tråd med Parisavtalen.
Disse er Lerøy Seafood Group, Posten Norge, NG Group, Salmar, Storebrand, Mowi, Møller Mobility Group, Veidekke og Skretting.
– Blant de viktigste tiltakene vi har gjort er energioppgradering av 12 forhandleranlegg i samarbeid med Møller Eiendom. Målet var å redusere energibruken med 15 prosent, sier Ida Pernille Hatlebrekke i Møller Mobility Group.
Hun er leder for klima- og miljø-satsingen i selskapet.
Selskapet har også hatt økt fokus på energiledelse og smart strømstyring, fossilfri transport av biler og deler, en ansatt-policy som prioriterer helelektriske firmabiler, en ny og grønnere reise-policy, samt forsterket arbeid med bærekraft i hele innkjøpsleddet.
Slik utføres klimaindeksen
Klimaindeksen vurderer selskapene på bakgrunn av historiske data knyttet til selskapenes utslipp av CO2 og andre klimagasser, deres mål om klimagassutslipp fremover i tid, hvilke kilder til klimagassutslipp som er med i selskapenes mål og beregninger – og hvilke utslippskutt selskapene kan vise til de siste tre årene.
Du kan se videoer fra Møller Mobility Group nederst i denne artikkelen der selskapet presenterer tiltakene de jobber med.
Møllers klimastrategi:
- Redusere bruk av naturgass og fossile brensler på alle anlegg.
- Dreie firma- og demobiler over på elektrisk drivlinje. Jobbe for elektrifisering av Hyres bilflåte.
- Skille ut ladeforbruk til elbil og lade biler på solstrøm der dette er mulig.
- Redusere energirelatert forbruk på alle anlegg og energi-oppgradere anleggene.
- 100 prosent elektrisk nybilsalg. Bærekraftkriterier og klimakrav i innkjøp.
- Kjøre fossilfritt på alle ruter der det er mulig (bil + dele-logistikk).
- Redusere avfallsmengde og opprettholde høy sorteringsgrad.
- Redusere antallet flyreiser på tvers av organisasjonen gjennom ny reisepolicy.
- Sørge for at bilens fotavtrykk blir så bærekraftig som mulig gjennom hele levetiden.
Noe går riktig vei
Tall fra PwC rapport viser at trenden er positiv.
- 91 prosent har rapportert et klimaregnskap i 2021. Det er en oppgang fra i fjor, da tallet var 83 prosent.
- 66 prosent har tallfestet mål for reduksjon av absolutte utslipp. I 2022 lå tallet på 62 prosent.
- 86 prosent inkluderer indirekte klimagassutslipp i sitt regnskap, opp fra 74 prosent i fjor.
- 61 prosent inkluderer alle indirekte klimagassutslipp i sitt regnskap, som nesten er en dobling fra 33 prosent i fjor.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!