Bilmerket BYD bekrefter to nye modeller til Norge i 2023: Begge kan fort bite fra seg
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Verdens største produsent av elektrifiserte kjøretøy, kommer for fullt i Europa. I Norge får vi en kombi og en sedan.
BYD, eller Build Your Dreams, som navnet egentlig står for, begynner å bli kjent for dem som følger litt med i bilverdenen.
Selskapet startet som batteriprodusent, og er verdens største på buss, store lastebiler, autonome lastebærere og trucker.
De produserer også sine egne mikrochips, de små databrikkene som holdt på å velte hele produksjonen for flere bilprodusenter under pandemien.
På svært få år er de også blitt verdens største produsent av elektrifiserte biler, nærmere bestemt både hybrider og elbiler.
Grunnen til det er subsidiering av slike biler i verdens største marked, Kina.
Det er bare to år siden vi var på «europalansering» av BYD Tang på Ekeberg-restauranten, og siden den gang har de lansert modellene Han og Atto3 i Norge.
Og innen året er omme, skal det komme to til, melder BYD-importør RSA nå.
Foreløpig har ikke BYD herjet på salgslistene i Norge.
Det ruller 4114 BYD personbiler på veiene fordelt på 2.852 Tang, 813 Atto3 og 449 Han.
I tillegg er det registrert 603 av varebilen T3, og som kuriosa kan vi ta med at det faktisk ruller 193 BYD-busser i Norge også.
To til Norge i år
Denne høsten lanseres BYD Dolphin, BYD Seal og BYD Seal U i Europa.
Den norske importøren RSA bekreftet at de tar inn Seal, en sedan som gikk så til de grader rett i strupen på Tesla Model 3 i Kina at Tesla ble nødt til å senke prisene, noe som resulterte i senkede priser i resten av verden også.
RSA skal også tilby Dolphin, en kombi som vil konkurrere mot en rekke biler i 280-400.000 kroners klassen.
– Vi mener BYD Seal og BYD Dolphin er viktige steg for å utvide vår kjøpergruppe og gi flere muligheten til å oppleve kvalitetskjøretøy fra BYD. Ved å utvide produktutvalget med disse modellene tør vi påstå at vi tilbyr et modellutvalg som passer for alle, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
Dette vet vi nå om BYD Dolphin
BYD Dolphin blir første modell ut i BYDs nye Ocean-serie.
I likhet med BYD Atto3, er Dolphin bygget på BYDs nye plattform, e-Platform 3.0.
Den kommer med 60 kWt netto batteripakke med varmepumpe som standard, og har en toppeffekt på 88 kW under hurtiglading.
Rekkevidden blir på hyggelige på 427 km (WLTP).
Bilen er faktisk lengre enn både Volvo EX30, Jeep Avenger, MG4, Renault Megane e-Tech og Volkswagen ID.3, så dette er med sine 4.29 cm i lengden en C-segment-bil.
Men den er smal, 1.77 cm i bredden og relativt høy, 1.57 cm, så det bør være ok plass i den.
Bagasjerommet på 345 liter kan utvides til 1.310 liter når begge seteryggene (40/60-delt) legges ned.
… og dette vet vi om BYD Seal
BYD Seal er som sagt en direkte konkurrent til Tesla Model 3, og er en sedan med firehjulsdrift.
Den har en samlet effekt på solide 390 kW (530 hk)
Bilen har et batteri på 82,5 kWt, noe som gir en rekkevidde på mellom 520-570 km (WLTP).
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Ladingen skal gå relativt fort: Inntil 150 kW på DC-lading, og 11 kW på AC-lading, altså typisk hjemmelading.
Seal benytter BYDs nyeste CTB-system (Cell-to-body), som angivelig skal forbedre kjøretøyets sikkerhet, samtidig som Blade-batteriene så å si skal være brannsikre.
SUV-en Seal U foreløpig på vent
Seal U er som navnet antyder et utspring fra Seal, men den er en SUV med romslig plass og sterke spesifikasjoner.
Denne bør strengt tatt ha større mulighet for å lykkes i Norge enn Seal, men denne modellen ligger også ganske tett på dagens Atto 3.
Modellen vurderes fortløpende for Norge av importør RSA.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!