Hopp til innhold

Her får du oversikten etter ladeselskapenes priskrig den siste uka: Så mye billigere har det blitt å hurtiglade

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

PRISKRIG PÅ HURTIGLADING: I det siste har så godt som samtlige ladeselskaper redusert prisene sine, til glede for elbilister som lader langs veien i en tid der det meste ellers bare blir dyrere. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

De siste dagene har ladeselskapene kuttet i prisene sine, én etter én – noen av dem så det virkelig monner. Her får du oversikten over hva det koster å hurtiglade nå.

Midt i forrige uke melde elbil.dev08.dekodes.no at ladeselskapet Ionity skrudde ned ladeprisene sine – og nestlederen i Elbilforeningen, Petter Haugneland, mente at han været at en priskrig var i emning blant ladeselskapene.

Det skulle han få helt rett i.

Ionity senket ladeprisene i dag:

– Her kan det bli priskrig!

Vil du ha oversikten kjapt? Du finner vår oppdaterte prisliste for de ulike ladeselskapene nederst i denne artikkelen.

Så fulgte Tesla på …

For allerede dagen etter viste det seg at Tesla, som fra før var billigst på lademarkedet, i løpet av natten hadde senket ladeprisene i sitt eget nettverk, som etter hvert i stor grad har blitt åpnet for andre elbilister.

Og prisreduksjonen var stort sett av det kraftige slaget:

Tesla har skrudd ned ladeprisene med inntil 25 prosent:

Var allerede billigst – så senket de prisen enda mer

På Teslas ladestasjoner er det lokale prisvariasjoner fra stasjon til stasjon, men på svært mange av Tesla-ladestasjonene var prisreduksjonen på rundt 25 prosent.

Dermed er Tesla fortsatt klart rimeligst – enten du kjører Tesla selv eller en annen elbil, så lenge du har muligheten til å lade hos dem.

Deretter fulgte flere etter

Dette ble det åpenbart vanskelig for de andre ladeselskapene å sitte stille i båten og se på.

Og ganske riktig: Ladeselskapet Eviny hadde allerede redusert prisen på hurtiglading med 80 øre i sommer, til 6,99 kr/kWt for stasjonene i Sør-Norge – men bare i løpet av de neste timene satte Eviny ned prisen ytterligere:

Brått kostet det 5,89 kroner per kilowattime for hurtiglading og lynlading hos Eviny.

Samtidig fulgte også Recharge på:

Priskrigen på lyn- og hurtiglading fortsetter:

Nå kutter både Recharge og Eviny prisen kraftig

Recharge er Norges største ladeselskap med sine over 3000 ladepunkter, – og dermed var det ikke lenger noen tvil om at det måtte være greit å bruke ordet priskrig.

Ladeselskapet senket prisen på lynlading fra 7,49 kroner per kWt til 5,99.

Det utgjør en reduksjon på 1,50, og dermed har Recharge over natten gått fra å være en av de dyreste ladeselskapene, til en av de rimeligste.

Ønsker du heller å hurtiglade hos Recharge, er prisen for dette nå satt ned til 5,49 kroner i Sør-Norge.

Og enda flere …

Så svarte endelig Mer, Norges nest største ladeselskap:

Priskrigen på hurtiglading ruller videre:

Og DER senket også Mer ladeprisen

Nå koster det 5,99 kroner per kWt for hurtig- og lynlading hos Mer, etter en prisreduksjon på en krone. Disse prisene gjelder for hele landet.

Også ladeselskapet Kople har senket prisene.

I Sør-Norge har de senket prisen for lynlading fra 7,59 til 6,99 kroner per kWt, men prisen på hurtiglading har gått ned fra 7,21 til 6,99.

I Nord-Norge har Kople også justert prisene litt ned: Lynlading har her gått fra 7,49 til 6,69 kroner, mens hurtiglading har gått fra 6,99 til 6,69 kroner per kilowattime.

Også Cirkle K har skrudd ned sine priser.

Drop-in-prisen for hurtiglading er nå satt ned fra 7,09 kroner per kWt til 6,59.

Tilsvarende er drop-in-prisen for lynlading nå satt ned fra 7,49 til 6,89 kroner per kilowattime. Registrerte kunder slipper ytterligere ti øre per kWt.

Her får du oversikten:

Totalt sett ser da prisbildet slik ut:

For å se avtalepriser for Ladeklubben, se den store prisoversikten vår her:

Mann lader elbil

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også