Nye bilder og detaljer om Mustang Mach-E Rally: Fords første rally-inspirerte elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Her viser bilprodusenten med lange rallytradisjoner sin første rallyutgave av en elbilmodell – nå også uten kamuflasje.
Ford ønsker åpenbart å forlenge livet til den ikke spesielt gamle travhesten Mustang Mach-E.
Med en tilpasset drivlinje hentet fra det tidligere supplementet til Mustang-rekken, Mach-E GT, skal den kommende rallyutgaven av Mustangen levere 880 Nm og opptil 487 HK.
Rallyversjonen blir tilgjengelig for bestilling tidlig i 2024, opplyser Ford – og det er selvsagt ikke primært rallyfolket de frir til her, men alle som har sans for litt ekstra futt og fart.
Og som selvsagt har en svakhet for racingstriper og – ingen spoiler alert – spoilere …
Tilpasset drivlinje
Rallyutgaven kommer med en tilpasset versjon av drivlinjen til råtassen Mustang Mach-E GT – med to elmotorer og firehjulstrekk.
Bilen er utstyrt med 91 kWt utnyttbar batterikapasitet – og kommer med hvite 19 tommers rallyinspirerte lettmetallfelger, som er skodd med 235/55 R19 Michelin CrossClimate2-dekk.
For bedre å tåle grus og annet underlag, har Mustang Mach-E Rally fått ekstra beskyttelse for elmotoren foran og bak.
Beskyttelsesfolie til dører og hjulbuer samt skvettlapper er også tilgjengelig for å unngå at lakken skal bli skadet.
Mach-E Rally er også den første Forden som kommer med deres RallySport Drive Mode. Dette er et system er utformet for kjøring på lukkede rally-løyper.
Det tilpasser elbilens elektroniske kontrollsystemer for å tillate større sladder, en mer lineær gassrespons for bedre kontroll og aggressiv demping for bedre håndtering i svinger.
Ford mener at dette kjøremoduset i kombinasjon med de nye dekkene gjør at bilen yter maksimalt på snø og andre glatte underlag.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Fikse fjæringer og hevet understell
– Kombinasjonen av et rallytilpasset understell, to elektriske motorer og råtøff styling gjør Mustang Mach-E Rally til en helt særegen performance-bil. Den vil garantert begeistre kundene, skryter Donna Dickson, sjefsingeniør for Mustang Mach-E i en pressemelding fra Ford.
Etter å ha hatt en global førstegangsvisning på Goodwood Festival of Speed tidligere i år, ble elbilen for første gang vist frem uten kamuflasje på IAA Mobilty, den internasjonale bilutstillingen i München i Tyskland.
Nye Mach-E Rally har fått et understell som er hevet 20 millimeter sammenlignet med Mustang Mach-E GT.
Den er også utstyrt med spesialtilpassede fjæringer, avanserte MagneRide-dempere og 385 millimeter bremseskiver foran med rødmalte Brembo-merkede kalipere.
Under kan du se bilen in action i en skrytevideo fra Ford.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!