Hopp til innhold

Sjekk ut Mini eMastered: Bygger om Mini til elbil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KOMPAKT KRAFTPAKKE: Mini eMastered er en helelektrisk ombygging av den ikoniske Minien fra 1959. Her foran den velkjente nedlagte kraftstasjonen Battersea Power Station i London.

På jakt etter en unik veteranbil med elektrisk drivkraft? Mini eMastered kan være løsningen – så lenge lommeboken er tykk og du ikke skal så langt.

David Brown Automotive er en britisk bilprodusent kjent for håndlagde luksusbiler skreddersydd for kunder – med retrodesign inspirert av klassiske engelske biler.

Nå har den relativt ukjente luksusbilprodusenten avduket sin første helt elektrisk ombygde klassiker: Mini eMastered.

IKONISK BYBIL: Minien ble til på grunn av en drivstoffmangel forårsaket av Suez-krisen i 1956. Da ble bensin igjen rasjonert i Storbritannia, og salget av store biler gikk ned.

Lett og leken

Basert på den originale Minien fra 1959, lover David Brown Automotive en ny standard for eleganse og nullutslippskjøring i byen.

Med en relativt beskjeden rekkevidde på 177 kilometer fra et 18,8 kWt batteri, er Mini eMastered neppe en langtur-bil.

Kombinasjonen av lav vekt, kort akselavstand og en sprek motor gjorde at den 63 år gamle Minien fikk rykte på seg for å være en sprek liten tass med gøyale kjøreegenskaper.

Totalvekten på Mini eMastered er fortsatt kun 640 kilo.

0-100 km/t går på 8,5 sekunder takket være en kompakt Zonic 70-motor som produserer 72 kW (97 hk) og 175 Nm dreiemoment.

Mini eMastered er dermed like rask og beholder den samme match-vekten som originalen. Da er det lov å tro at kjøreegenskapene er like underholdende som før.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Klassisk design gjenfødt

Mini eMastered forutsetter en donorbil for å bli ombygget til elektrisk for hånd.

På den måten kan mange av de opprinnelige detaljene bevares. Ladeporten, for eksempel, er plassert på samme sted som den opprinnelige bensinfyllingsluka.

BEHOLDER ORIGINALDETALJENE: På Mini eMastered er mange av originaldetaljene ivaretatt. Bensinlokket brukes for å åpne ladeporten.

Mini eMastered kan lades med opptil 6,6 kW vekselstrøm via en hjemmeladestasjon. Da lades den opp på under tre timer.

Eierne har også muligheten til å tilpasse materialene i bilen etter sine egne ønsker og preferanser.

Men det koster. Mini eMastered har en svimlende høy startpris på 125.000 britiske pund det tilsvarer omtrent 1,65 millioner kroner etter dagens kurs.

Engelsk selskap tilbyr elektrifiserings-sett til veteranbiler:

Slik forvandler du Minien din til en elbil

Bestillingen har allerede åpnet, med et depositum på 1000 pund for å reservere en plass i produksjonsplanen.

David Brown Automotive kunngjør at dette markerer begynnelsen på en grønnere fremtid for selskapet, og at flere klassiske veteranbiler vil få samme mulighet for elektrifisering i fremtiden.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

Les også