Har levert landets første energilagringssystem for elbil-ladestasjoner: Norsk selskap med lade-prosjekt i Malaysia
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det kristiansandsbaserte selskapet Pixii opplever et aldri så lite ladestasjon-gjennombrudd i Malaysia: Denne uken ble landets første energilagringssystem for elbil-ladestasjoner åpnet.
Dette er Pixiis første ordre av betydning i Sørøst-Asia, en region med stort vekstpotensial, siden elbilutviklingen her ligger et godt stykke bak eksempelvis Norge.
Pixii har eksistert siden 2018 og har kontorer i Oslo, Kristiansand, Drammen, Tyskland, Australia, Singapore og Slovakia. Selskapet har i dag 95 ansatte og utvider organisasjonen både i og utenfor Norge.
Energilagring bistår strømnett
Pixii leverer komplette systemer for å overføre energi fra strømnettet til batterier og tilbake til strømnettet ved behov.
Elbil.no hadde i forrige uke en reportasje om et beslektet prosjekt i Utrecht i Nederland:
– Ladestasjoner er et bruksområde hvor våre systemer skaper enorm verdi. Bruken av ladestasjoner varierer mye, og det er vanskelig å håndtere forbrukstoppene direkte gjennom strømnettet. Det har ikke minst vært et tema i Malaysia, sier Pixii-direktør Kenneth Bodahl.
– Våre energilagringssystemer gir en nødvendig «boost» slik at ladestasjoner uten tilstrekkelig kapasitet fra strømnettet likevel kan tilby hurtiglading til bilistene, fortsetter Bodahl i en pressemelding fra Pixii..
Åpnet denne uken
Den offisielle åpningen av den første stasjonen i nettverket foregikk tirsdag denne uken. Malaysias samferdselsminister Dato’ Sri Alexander Nanta Linggi sto for innvielsen sammen med Norges ambassadør til Malaysia, Morten Paulsen.
Installasjonen i Malaysia ligger ved North-South Expressway, den viktigste motorveien i Malaysia.
Pixii har solgt energilagringssystemer til ytterligere syv hurtiglagringsstasjoner som nå vil installeres i deres regionale ladenettverk.
Systemene er kjøpt av ladeoperatøren EV Connection, som vil drive stasjonene i samarbeid med Gentari, et fornybarselskap eid av det statlige energiselskapet Petronas.
Solcellepanel og energilagring
Installasjonene har en kapasitet på 300 kilowatt og en lagringskapasitet på 300 kilowattimer per system.
Ladestasjonene utstyres også med solcellepaneler for å øke lokal strømproduksjon og ytterligere dempe belastningen på nettet.
Dette er en del av en strategisk satsing på elbiler i Malaysia.
Landet satte i 2021 et mål om å ha 10.000 ladestasjoner i løpet av 2025.
I dag er antallet drøyt 1.200, og myndighetene har gjort tiltak for å hurtig godkjenne nye stasjoner.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Skalerbart system
Pixiis energilagringssystemer er bygget opp rundt produktet PixiiBox, en kraftelektronikkmodul som overfører energi fra strømnettet til batterier, og tilbake til strømnettet ved behov.
Pixiis teknologi skiller seg ut i markedet, ifølge selskapet selv, ved å være modulær og skalerbar.
Dette gjør også at Pixii kan tilby lagringsløsninger til flere ulike kundesegmenter; nettselskaper, offentlige og kommersielle bygg, industribedrifter, aktører som balanserer energinettet og operatører av ladestasjoner for elbiler.
Pixii er et globalt selskap med over 90 prosent av salget utenfor Norge. De største geografiske markedene har så langt vært Skandinavia, Baltikum og Europa, men selskapet vokser i markeder over hele verden, inkludert India og Australia, og retter nå fokuset mot Amerika.
Selskapet opplyser at omsetningen i første halvår nådde 315 millioner kroner, noe som skal være nesten dobbelt så mye som omsetningen i hele 2022.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!