Astma- og allergiforbundet med advarsel (og elbil-oppfordring) til Stortinget: – Flere tusen dør for tidlig hvert år av luftforurensning i Norge

Så hva bør Stortinget gjøre med det? – Ikke øke trafikkforsikringsavgiften på elbiler, var en av oppfordringene fra Astma- og allergiforbundet.
På høringen i Stortingets finanskomité i forrige uke uke stilte ny generalsekretær Guro Birkeland og politisk rådgiver Marte Øien fra Norges Astma- og Allergiforbund.
De hadde et kraftfullt budskap til politikerne: Flere tusen mennesker dør for tidlig hvert år som følge av luftforurensning i Norge, og det må Stortinget gjøre det de kan for å motvirke.
Uforståelig at forurensende biler skal slippe billigere unna
– Luftforurensing er den miljøfaktoren som er mest skadelig for helsen. Global Burden of Disease, som er et omfattende globalt forskningsprogram, anslår at flere tusen mennesker dør for tidlig hvert år som følge av luftforurensning i Norge, sa Marte Øien til finanskomiteen.
– Et viktig ledd på veien for å redusere luftforurensning, og samtidig bedre helsen til befolkningen, er å sikre en miljø- og helsevennlig bilpark. Da er vi avhengig av en politikk som favoriserer utslippsfri teknologi, fortsatte Øien.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

I forslaget til statsbudsjett for 2024 foreslår regjeringen noe overraskende at trafikkforsikringsavgiften burde være om lag 400 kroner høyere for elbiler enn fossilbiler. Elbilforeningen har kritisert dette grepet, og pekt på at dette er særlig skadelig i varebilmarkedet.
Med klar adresse til regjeringens forslag, foreslo representantene fra Astma- og allergiforbundet at trafikkforsikringsavgiften for elbiler videreføres med dagens nivå – og at avgiftsøkningen gis til fossilbiler, som et bidrag til overgangen til en mer miljø- og helsevennlig bilpark fortsetter.
– Når vi vet hvilke konsekvenser forurensning har for miljøet, og ikke minst for helsen til mennesker, er det uforståelig at trafikkforsikringsavgiften skal være rimeligere for dem med fossile biler. Det gir et helt feil insentiv, og er ikke tråd med målene i Nasjonal Transportplan, sa Øien til finanskomiteen.

Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!