Nybilsalget for oktober 2023: Bilsalg i nedoverbakke – men Tesla kan ta en gjev skalp

Elbilandelen i nybilsalget for oktober ble 84,2 prosent, og vi er fortsatt ikke i rute til å nå 2025-målet. Men noen kan snart få grunn til å juble.
Nok et månedsskifte er et faktum, og dermed er det klart for oktobertallene om bilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Elbilandelen for personbiler er på 84,2 prosent for oktober, og så langt i år på 83,5 prosent.
Vi står nærmest på stedet hvil sammenlignet med i fjor, og vi ligger dermed bak skjema til å nå 2025-målet – som innebærer at alle nye personbiler og lette varebiler som selges fra 2025 skal være utslippsfrie.
Altså i praksis elbiler.
Nybilsalg i krabbegir
– Vi nærmer oss målet langsomt, og kanskje ender vi på rundt 90 prosent elbiler i løpet av neste år. Men det blir vanskelig å nå 100 prosent dersom flere elbil-insentiver fjernes og avgiftene økes, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV, i en pressemelding.
I tillegg til at elbilandelen stanger i taket, selges det også færre elbiler enn i fjor.
I oktober ble det solgt 23 prosent færre enn samme måned i fjor, og så langt i 2023 er elbilsalget ned med tre prosent.
For første gang siden 2016 ligger det an til at det vil bli solgt færre elbiler enn året før.
– Nå går nybilsalget virkelig i krabbegir, er konklusjonen fra OFV-direktøren.
Ser vi på varebiler, er elbilandelen der bare på 29,9 prosent i oktober, etter å ha vært oppe i 38,2 prosent i mars 2023.
Tesla kan ta nok en rekord i 2023
Hittil i 2023 har Tesla Model Y solgt 20.226 eksemplarer, og er dermed desidert mest solgte bilmodell i 2023.
Tesla har allerede knust sin egen rekord fra i fjor for mest solgte bilmodell i løpet av ett år.
Nå er spørsmålet om Tesla klarer å ta rekorden for flest solgte biler i løpet av et år – for ett og samme bilmerke.
Denne rekorden er det fremdeles Volkswagen som har, med 26.572 solgte biler i 2016.
Totalt har Tesla solgt 21.952 biler så langt i 2023.
Mest solgte bilmodell så langt i 2023 (1.jan – 31.okt)
1. Tesla Model Y: 20226
2. Volkswagen ID.4: 6118
3. Skoda Enyaq: 4895
4. Volvo XC40: 4243
5. Toyota bZ4X: 4039
6. Ford Mustang Mach-E: 2980
7. Toyota Yaris: 2935
8. Volkswagen ID.3: 2808
9. Toyota RAV4: 2571
10. Audi Q4 e-tron: 2384
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Elbilandel i nybilsalget fordelt på fylker
Oppland har lavest elbilandel for personbiler i oktober, med 78,1 prosent. Hordaland har den høyeste elbilandelen med 86,9 prosent.
Fylke | Oktober 2023 (personbil) | Oktober 2023 (varebil) |
Østfold | 85,5 % | 37,2 % |
Akershus | 85,6 % | 33,2 % |
Oslo | 85,0 % | 37,8 % |
Hedmark | 80,1 % | 27,6 % |
Oppland | 78,1 % | 22,6 % |
Buskerud | 82,8 % | 19,8 % |
Vestfold | 83,1 % | 21,7 % |
Telemark | 81,8 % | 6,5 % |
Aust-Agder | 84,5 % | 17,5 % |
Vest-Agder | 83,3 % | 16,3 % |
Rogaland | 79,6 % | 23,8 % |
Hordaland | 86,9 % | 34,5 % |
Sogn og Fjordane | 84,4 % | 29,2 % |
Møre og Romsdal | 86,8 % | 46,4 % |
Trøndelag | 86,7 % | 43,6 % |
Nordland | 83,7 % | 26,2 % |
Troms | 85,0 % | 30,0 % |
Finnmark | 79,6 % | 33,3 % |

Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!