Test av Mitsubishi i-MiEV: Bitt av tidens tann, men duger
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lille Mitsubishi i-MiEV satte fyr på det norske elbilmarkedet da den kom i 2010-2011. Vi har sett nærmere på hvordan den står seg – seks år etter.
i-MiEV er fortsatt lettmanøvrert og handy. Den smetter enkelt inn i små parkeringsplasser, og er svært lettkjørt.
Men det merkes godt at den har mye kortere rekkevidde enn det som er normen i dag. Eksempelvis er det ikke noe alternativ å begi seg ut på årets testrunde; den 15 mil lange turen gjennom delvis grisgrendte strøk i Buskerud. Denne skal gjennomføres uten ladestopp.
Fem tester på denne runden ble gjennomført i løpet av sensommer og tidlig høst:
- BMW i3 94Ah
- Hyundai IONIQ
- Mercedes-Benz B250e
- Volkswagen e-Golf
- Nissan LEAF 30 kWh (publiseres om kort tid)
- Ytelse: 49 kW/67 hk
- Dreiemoment: 196 Nm
- Rekkevidde (oppgitt): 160 km (NEDC)
- Blandet forbruk (oppgitt): 1,25 kWh/mil
- Batteri: Netto 16 kWh (litiumion)
- Ombordlader: 3 kW AC
- Egenvekt: 1.070 kg
- LxBxH (m): 3,47×1,47×1,61
- Bagasjerom: 166 liter
- Toppfart: 130 km/t
- 0-100 km/t: 15,9 sek
- Pris (fra): 157.600