Hopp til innhold

Alfa Romeo varsler elektrisk råtass: 1000 hesters beist

GLEMT: Dagens Stelvio ser fantastisk ut og tilbyr kjøreglede som få andre i segmentet, selv i dieselutgave. Men vi ser få av denne på norske veier. Neste generasjon blir tilgjengelig med elektrisk og hybrid drivlinje, som alt annet Stellantis bygger for tiden. Foto: Alfa Romeo.

Snart kommer modellen Stelvio i elektrisk drakt. Alfa Romeo skal tydeligvis befeste seg som det sportsligste merket i Stellantis-konsernet.

Alfa Romeo er er et bilmerke helt utenom det vanlige. Prioriteringene har vært merkelig og det er nesten rart det har klart å overleve.

Ta for eksempel den avanserte sportsbilen C4. De fleste bygger prestisjefylte modeller for å kaste glans på øvrige modeller. Da Alfa lanserte C4 hadde de bare lille Mito, basert på Fiat 500.

SPINNVILL: Alfa Romeo vil trolig kjøre ringer rundt den nylig lanserte Dodge Charger når også sedanen Giulia lanseres på samme plattform.

Så brukte de enorme summer på å bygge en helt egen og helt fantastisk plattform på modellene Giulia og Stelvio. De lever ennå, men selger ikke all verden.

Nylig lanserte de lille og elektriske Junior, egentlig en fiat 600 kledd opp som James Bond. Og nå skal de ifølge nettstedet Autoexpress bygge de råeste bilene hittil på Stellantis’ nye plattformer.

Bare den råeste utgaven kommer til Norge:

Dette koster Alfa Romeo Junior

Største plattform

Utgangspunktet skal være konsernets nye STLA-Large-plattform. Foreløpig er den blitt brukt av Dodge til deres muskelbil Challenger.

Det har blitt en svampete og ikke tilstrekkelig rampete bil, og kundene har uteblitt.

ENESTE: Junior er foreløpig den eneste Alfaen du kan få med helelektrisk drivlinje. I Norge tar man kun inn den sprekeste versjonen.

Den fella ser det ikke ut til at Alfa Romeo har tenkt å gå i, og med tidligere Stelvio og Giulia i minne, forventer vi kjøreglede i bøtter og spann.

Konkurrenter som Audi Q6 e-tron og Polestar 3, Maserati Grecale Folgore og Porsche Macan bør i så fall grue seg. Sjekk ut vår ferske duelltest mellom de to førstnevnte her:

Duell mellom Maserati Grecale Folgore og Polestar 3 Performance:

Luksuskampen: Er dobbelt så dyr dobbelt så bra?

Potensielt lang rekkevidde

STLA-Large-plattformen støtter batteristørrelser mellom 85 kWt og 115 kWt, med mulighet for både enkelt- og dobbeltmotoroppsett.

Med det største batteriet kan den nye Stelvio oppnå en rekkevidde på opptil 780 kilometer!

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Alfa Romeo planlegger også en Quadrifoglio-versjon med opptil 1.000 hestekrefter og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på rundt to sekunder.

Selv om Stelvio primært vil være en helelektrisk modell, vurderer Alfa Romeo også alternative drivlinjer basert på markedets etterspørsel.

Den nye Alfa Romeo Stelvio forventes å debutere allerede sommeren 2025, og markerer en betydelig milepæl i merkets elektrifiseringsstrategi.

Bli medlem i dag!

Les også