Nybilsalget for april 2023: Åtte av ti nye biler er elbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
For april ligger elbilandelen i nybilsalget på 83,2 prosent.
Elbilåret 2023 begynte tregt.
Men siden januar, da elbilandelen var nede på 66,5 prosent, har salgsandelene på nye, elektriske personbiler hoppet kraftig opp.
Februar, mars og april landet alle på godt over 80 prosent.
Det totale antall nybilregistreringer i april er likevel 7,7 prosent lavere enn i april i fjor.
– Mange har ventet lenge, og venter fortsatt på biler de har bestilt for mange måneder siden. Brorparten av disse vil være elbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i en pressemelding.
Han tror utleveringstakten vil øke utover året.
Elbilandelen i nybilsalget er dessuten ulik dersom man ser på privatkjøp og leasing/næring hver for seg.
For privatpersoner som kjøper egen bil, er elbilandelen på 92,6 prosent. For biler som leases og kjøpes av firmaer er elbilandelen bare på 72,6 prosent.
– Drøyt ni av ti nordmenn kjøper altså ny elbil privat, en andel det nå er viktig at regjeringen sikrer at også passerer 90 prosent i leasing, sier Unni Berge.
Hun er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, og er tydelig på at alle salgstall må opp på det nivået dersom vi skal nå Stortingets mål om 100 prosent nybilsalg innen 2025.
– Vi må ligge godt over 90 prosent elbilandel i nybilsalget som helhet i 2023, sier Berge.
The Big Y
Etter årets fire første måneder er én av fire nybiler en Model Y. Og Teslas nyeste modell troner fortsatt suverent på salgstoppen:
Mest solgte bilmodell april 2023
1. Tesla Model Y: 920
2. Volkswagen ID.4 (inkl. ID.4 GTX): 602
3. Volvo XC40: 453
4. Skoda Enyaq: 394
5. Volkswagen ID.3: 391
6. Audi Q4 e-tron: 322
7. Nissan Leaf: 315
8. BMW iX1: 281
9. Nissan Ariya: 280
10. Ford Mustang Mach-E: 273
Samtlige biler på topp ti-listen er elektriske.
Flere elektriske varebiler
I april landet andelen nye elektriske varebiler på 35 prosent av totalt varebilsalg.
– Det er en positiv utvikling, men likevel altfor langt etter Stortingets mål om 100 prosent i 2025. Her må vi virkelig få på plass ny politikk, sier Berge.
Ifølge tall fra OFV utgjør andelen elektriske varebiler nå 36,7 prosent for perioden 1. januar til 30. april.
Hvordan fordeler det seg?
Går vi nærmere inn i salgstallene for april og fordeler dem fylkesvis, ser elbilandelen slik ut når det gjelder personbiler og varebiler:
Her leder Møre og Romsdal innen personbiler med 89,5 prosent i april. Oslo ligger også på topp tre med 87 prosent, rett etter Trøndelag med 87,5 prosent.
Men ingen andre kan slå Oslo når det gjelder andelen elektriske varebiler, for i april viste salgstallene at den lå på 52 prosent.
Ti på topp for hele 2023
Når det gjelder totale salgstall så langt i år, havner andelen solgte, nye elektriske personbiler på 84,2 prosent.
Men ser vi på listen over personbiler fra 1. januar til 30. april, er den ikke helelektrisk slik man kanskje skulle tro. Her finner vi ni elbiler og en ladbar hybrid.
Mest solgte bilmodell så langt i år
1. Tesla Model Y: 9637
2. Volkswagen ID.4 og ID.4 GTX: 1974
3. Toyota bZ4X: 1972
4. Volvo XC40: 1859
5. Volkswagen ID.3: 1639
6. Skoda Enyaq: 1124
7. Toyota Yaris (inkl. Toyota Yaris Cross): 1036
8. Nissan Leaf: 894
9. Audi Q4 e-tron: 805
10. Tesla Model 3: 773
Alle tall i saken er hentet fra OFV.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!