Hopp til innhold

Rimac vil spare vekt: Batteriet som en del av karosseriet

Selskapet Rimac jakter høyere energitetthet per kilo.

Hyperbilfabrikanten Rimac er interessant nok i seg selv med elbilen Rimac Nevera.

Men selskapet ble plutselig en av de virkelig store etter at Porsche kjøpte seg inn med 20 prosent, og de to produsentene dannet Bugatti-Rimac, med hovedkontor i Kroatia – der Rimac faktisk eier 55 prosent og Porsche resten.

Rimac Nevera: Verdens råeste elbil tar pusten fra alle

Grunnen er kompetansen til Nate Rimac og teamet hans.

De har ikke tatt en eneste snarvei til målet om å lage verdens råeste superbil med elektrisk drivlinje.

STJERNESKUDD: Nate Rimac har fått til mer enn de fleste kan drømme om.

Batterier i karosseriet

Det siste fra den kanten er at de utvikler en batteripakke som skal bli en del av karosseriet.

Selvsagt i kombinasjon med siste batteriteknologi, med enda større energitetthet.

I et intervju med Automotive News Europa forteller utviklingssjef Wasim Sarwar Dilov at de vil forandre måten man bygger batteripakken på.

Det er de for så vidt ikke alene om. Allerede i 2013 viste Volvo prototyper på nanobatterier og superkondensatorer i karosseriet, og den kinesiske batteriprodusenten CATL jobber med det samme som Rimac.  

Effekt/vekt

Målet er å øke effekten i relasjon til vekt, noe de kaller «cell-to-pack conversion efficiency».

De håper å oppnå 75 prosent, det vil si at 75 prosent av den totale vekten av batteripakka skal bestå av celler.

Rimac håper å kunne implementere dette i nye modeller, med produksjonsstart allerede i 2025.

Effekt/vektforholdet på Rimac Nevera er 67 prosent, mens Tesla Model 3 har 64 prosent og Porsche Taycan har 63 prosent, ifølge Rimac.

De nye cellene skal følge Teslas dimensjoner, med 46 mm i diameter. Men mens Teslas er 80 mm høye, skal Rimac bygge dem i ulike høyder, for bedre plassutnyttelse.

Rimac jobber med tre ulike batterifabrikanter med å produsere celler til den nye batteripakka.

Målet er å kunne produsere 40.000 batteripakker allerede i 2023, et tall som skal øke til 200.000 i 2028.

De skal blant annet levere batteripakker til fremtidige Aston Martin-modeller.

Porsche Mission R:

Denne bringer elbil-teknologien et steg videre

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også