Hopp til innhold

Elbilforeningen med innspill til endringsforslag om kolllektivfelt: Elbiltilgang må vurderes lokalt – i hvert tilfelle

KOLLEKTIVFELTBRUK PÅ HØRING: I høringssvaret til Vegvesenets forslag om hva slags kjøretøy som skal få kjøre i kollektivtfeltet, foreslår Elbilforeningen å gi elektriske varebiler og lastebiler automatisk tilgang for å stimulere til raskere elektrifisering av disse kjøretøygruppene. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Elbilforeningen vil gi elektriske vare- og lastebiler automatisk tilgang til kollektivfeltet. Og mener elbiler fortsatt må ha tilgang der det er kapasitet.

Elbilforeningen er sterkt kritisk til at fossil tungtransport får bruke kollektivfeltet inn mot Oslo, slik Vegvesenet og regjeringen går inn for.

Det melder foreningen i sitt høringssvar til forslaget om nye kollektivfeltregler. 

Statens vegvesen har nemlig lagt sine nye forslag til endringer i trafikkreglene og skiltforskriften om dette på høring – og det er i den forbindelse Elbilforeningen har meldt inn sine synspunkter om blant annet tungbilfeltforslaget fra Vegvesenet, samt flere forslag om hvem som bør får tilgang til kollektivfeltet i årene som kommer.

– Henger etter i elektrifiseringen

I høringssvaret vil Elbilforeningen gi elektriske varebiler og lastebiler automatisk tilgang til kollektivfeltet.

– Næringstransporten henger etter i elektrifiseringen, og det er stort behov for flere virkemidler. Å gi elektrisk næringstransport tilgang til kollektivfeltet vil gjøre at de unngår kø og sparer tid i arbeidshverdagen. Det vil gjøre overgangen til nullutslipp mer attraktiv, sier Bu. 

Elbilforeningen mener tilgangen må gis gjennom trafikkreglene og gjelde alle kollektivfelt i hele landet. Antall kjøretøy som da får tilgang er så begrenset at det ikke vil være til hinder for kollektivtrafikken. 

– Automatisk tilgang for elektriske varebiler og lastebiler er en forutsigbar og stabil regel, og samtidig et tydelig signal til næringslivet om å velge elektriske framfor fossilt. Det betyr at elektriske nyttekjøretøy vil være omfattet av kollektivskiltene, og vi slipper upraktiske underskilt, sier Bu. 

Har gått forbi Nissan Leaf:

Nå er dette den aller vanligste bilmodellen på norske veier

Vil forenkle skiltingen

Statens vegvesen foreslår også at elektriske personbiler mister sin automatiske tilgang til kollektivfeltet.

Skal elbiler i framtiden ha tilgang til kollektivfeltet, må de altså skiltes inn.  

Om dette skriver Elbilforeningen i sitt høringssvar følgende:

«Dagens skiltløsning kan virke forvirrende. I dag praktiseres ofte skilt 508.2 med underskiltet «Gjelder ikke elmotorvogn uten passasjer». Ved foreslått regelendring kan nytt underskilt være «Elbil med passasjer også tillatt», som vil være vesentlig mer forståelig for bilistene.» 

Foreslår å gjenåpne kollektivfeltet på E18 mellom Holmen og Sandvika:

Godt nytt for samkjørende elbilister

Forslag: Obligatorisk lokal vurdering om elbiler også skal få tilgang

Vegvesenets forslag vil føre til at elektriske personbiler mister sin automatiske tilgang til kollektivfelt dersom det blir vedtatt. Elbilforeningen at det må gjøres endringer på hvem som har tilgang når det blir flere og flere elbiler på veiene:

– Dette er en naturlig utvikling etter hvert som elbilene blir mange. Men en del steder vil det være ledig kapasitet, og der bør lokale myndigheter gi elbiler tilgang, sier Bu. 

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Elbilforeningen vil derfor gjøre det obligatorisk å vurdere om elbilene også kan få tilgang.  

– De stedene hvor det er kollektivfelt bør det være obligatorisk at Statens vegvesen sammen med lokale myndigheter og aktører vurderer om elbilene også kan få tilgang, sier Bu. 

Tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet kan da varsles i med skilter som dette:

Noen steder vil det være behov for å også stille krav om passasjer i bilen, slik at det ikke blir for mange elbiler i kollektivfeltet. Om et eventuelt krav til samkjøring, sier Bu dette:  

– Om man skal sette som vilkår at det må være med passasjerer i elbilen, er noe som må vurderes lokalt. Det kan bli et kinderegg for å fremme både elektrifisering og samkjøring.  

Bli medlem i dag!

Les også