Sjuende reisebrev fra våre (nå plutselig fem) elbilferskinger på tur: Lystig i Luster & av sted til Stad
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Våre tre elbil-musketerer har nå ankommet Norge – og blitt fem.
Elbilforeningen har sendt tre manusstudenter fra høyskolen Kristiania på kjøretur nedover kontinentet i en lånt elbil. De har fått beskjed om å ha setebeltene på – men ellers får de frie tøyler de neste tre ukene.
Følg med her på elbil.dev08.dekodes.no – og i Elbilforeningens kanaler på Facebook og Instagram.
De døpte raskt bilen, en Hyundai Ioniq 6, for Maud Rite. Turen var i gang.
Gutta kjørte fra Oslo via Sverige ned til Danmark, der de tilbragte sin aller første natt hos perifer, men nyttig familie.
Turen gikk videre til Tyskland, der de havnet i tidenes regnskur på en hippie-campingplass. Her fungerte Maud nå også som tørkestativ:
De betalte hippiene med noe som for dem framsto som ubrukelig valuta: Penger. Gutta forlot Hamburg, og vi forlot dem i den tyske byen Reinstorf:
Så havnet de blant annet på rom med tre ukjente menn i Berlin:
Deretter var det tid for å vende panseret nordover igjen, og en tur til Bergen:
Mye tyder på at de ikke kom seg så langt nord som vi først trodde, og at det ikke var Bergen vi alle kjenner det dreide seg om.
For plutselig kjørte de gokart og opplevde eksistensielle utfordringer på et akvarium i Nord-Tyskland:
Så sladdet gutta boys farvel til den tyske stat, kjørte gjennom Danmark på rekordtid og følte de levde farefullt – dypt inni de svenske skoger:
Her kommer den sjuende uhøytidelige stemningsrapporten fra elbilferskingenes ferd:
Nyankomne venner i bilen: Vi er fem
Vi har blitt flere nå som vi har ankommet Norge. Nå har vi fylt opp bilen til randen med to venner.
Sjur og Hamza elsket heldigvis Maud like mye som oss, og hun ga dem sin gunst i gjengjeld
De to nye musketerene gjorde oss nå til fem.
En stappfull Maud kjørte oss over et fjell, gjennom en tunnel og under en bru.
Vi visste hvor heldige vi var. Vi var på Vestlandet.
Nærmere bestemt i Luster kommune. Her skulle vi delta og opptre på Bergtattfestivalen.
Her merker vi at det er flere troll enn ladestasjoner. Vi så fem.
Det er ikke akkurat et fravær av ladestasjoner, men det kan fort bli langt mellom de vår blå ladebrikke fra Elbilforeningen liker best. Her gjelder det å være hakket mer taktisk enn vi er.
Heldigvis gjør ElbilAppen opp for vår dårlige planlegging, og er enkel nok til at selv idioter uten planleggingskapasitet kan finne et sted å lade og komme seg frem helskinnet med et sprekkfullt batteri.
Eksistensialistisk for tredje gang
Vennegjengen ble eksistensialistiske i møte med de tårnende fjellene.
«Selv om jeg er ganske høy, er jeg skikkelig liten», kommer det ettertenksomt fra Hamza Shah.
Og vi andre følte det samme.
Det var nesten så vi måtte stoppe og puste, men Mauds kjærlige favn gjorde at vi følte oss tryggere enn EVER.
Uansett hvor ubetydelige vi kanskje er, kjører vi en fantastisk elektrisk bil og kan føle oss som deltakere i kampen mot klimakrisen.
Og mer trenger kanskje ikke unge gutter på elbil-livets reise.
Bergtatt i Luster, men av sted til Stad
Omsider befant vi oss på Bergtattfestivalen.
Her satt vi opp en lavvo på rekordtid og tok oss en moderat tre dagers fest.
Bergtattfestivalen er en hyggelig omgjengelig festival i fjellheimens favn.
Det var hyggelig, vannet var kaldt, lavvoen var varm og lufttemperaturen helt ok.
Men vi klarte ikke helt å ta det innover oss, for vi visste at Maud sto på en fotballbane som var omgjort til parkeringsplass og ventet på oss.
Etter litt festival-festiviteter hoppet vi i henne nok en gang, og rettet GPS-en mot Stad, et sted i Vest-Norge, nærmere bestemt det vestligste punktet.
Her bor surfe-broren til Emil som vi skulle få lov å låne huset til.
Hørt på makan? Ikke vi heller.
Vi satt automatbil-klampen i bånn og suste av gårde mot et sted vi håpet det skulle være en sånn stor metallkule som man har sett på bilder, som skal markere det vestligste punktet og sånt.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Jørgen mønstrer av
Vi beklager å måtte meddele at vår kjære elbil-musketer Jørgen Lervik Dahlstrøm måtte takke for seg for å dra og se på ladestasjonene med familien i Albania.
Han vil være dypt savnet.
Men heldigvis har vi altså to nye rabagaster med på turen. Fortsettelse følger …
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!