Neste generasjons elektriske drivlinje fra BMW: Lover 30 prosent mer kraft og effektivitet

BMW skrur opp strømmen: Sjette generasjon eDrive lover 30 prosent raskere lading, 30 prosent mer rekkevidde og en solid dose 800-volt-magi
Elbil.no har tidligere omtalt BMWs såkalte Neue Klasse – neste generasjons elbilplattform fra BMW.
Bilene er utviklet fra bunnen av for å gi lengre rekkevidde, raskere lading og støtte for mer avansert teknologi, skriver BMW i en pressemelding.
Under de såkalte Tech Days i Tyskland nylig, avduket BMW nye detaljer om utviklingen og produksjonen av høyvoltbatterier og elektriske drivlinjer med sjette generasjon (Gen6) BMW eDrive-teknologi.
Og det er flere gode nyheter på vei for kundene. Her er høydepunktene:
- Raskere lading og lengre rekkevidde – ny batteriteknologi gir 30 prosent raskere lading og lengre rekkevidde, med enkelte modeller som presterer enda bedre.
- Forbedret høyvoltbatteri – nye sylindriske celler øker energitetthet, ladehastighet og rekkevidde.
- Intelligent batteristyring – BMW Energy Master overvåker og optimaliserer batteriet i sanntid, med oppdateringer via Remote Software Upgrades.
- Modulært drivlinjesystem – fleksibel motorproduksjon sikrer lavere kostnader og rask tilpasning til markedet.
- To typer elmotorer – tilgjengelig med både synkron (EESM) og asynkron (ASM) teknologi.
- Global produksjon – høyvoltbatteriene skal produseres på fem nye anlegg nær BMWs bilfabrikker.

Mulighet for toveislading
Batterikonseptet i Gen6 utnytter 800V-teknologi, noe som gir raskere lading og lengre rekkevidde.
Dette skyldes de nye sylindriske cellene, som har 20 prosent høyere energitetthet enn tidligere prismatiske battericeller.
Toveislading (bidirectional charging) blir nå standard, noe som gir økt fleksibilitet for både lading og energistyring – enten ved å bruke bilen som batteribank (Vehicle to Load/V2L) eller til å sende strøm tilbake til strømnettet (Vehicle to Grid/V2G).
Batterikonseptet er også skalerbart på tvers av bilsegmenter, og det flate designet skal gjøre det enkelt å integrere i ulike modeller, uavhengig av størrelse.
I Neue Klasse-modellene er batteriet en bærende del av karosseriet, noe som kan gi en stivere, lettere og mer kostnadseffektiv konstruksjon.

To ulike motortyper
BMWs Gen6-drivlinje viderefører prinsippet om en synkron elmotor uten permanente magneter (EESM). Akkurat som i dagens generasjon vil denne motoren være plassert på bakakselen.
EESM-motoren har fått en omfattende oppgradering for å støtte 800V-arkitekturen, inkludert optimalisering av olje- og vannkjøling samt bruk av silisiumkarbid (SiC) i inverteren for økt effektivitet.
I tillegg introduseres en asynkron motor (ASM) i Gen6-teknologien. Denne mer kompakte motoren monteres på forakselen i firehjulsdrevne BMW xDrive-modeller.
Den første Neue Klasse-modellen settes i serieproduksjon senere i år, og den nye teknologien vil bli standard i alle fremtidige modeller i serien.