BMW-gruppen teamer opp med bærekraft-selskap i global satsing: Skal sikre bedre batteri-gjenvinning

BMW-gruppen vil i høyere grad resirkulere elbilbatteriene – og tilbakeføre verdifulle råmaterialer som kobolt, nikkel og litium til verdikjeden.
Derfor inngår de nå et langsiktig partnerskap med tekonologiselskapet SK tes, som spesialiserer seg på bærekraft.
Gjenvinningssyklusen skal settes i verk globalt, melder BMW-gruppen.
Går globalt innen neste år
Med den økende etterspørselen etter elektrisk mobilitet blir gjenvinning av elbilbatter/høyspenningsbatterier selvsagt stadig viktigere.
BMW-gruppen lanserte i 2022 et angivelig vellykket, lukket gjenvinningssystem for gjenbruk av råmaterialer fra høyspenningsbatterier gjennom BMW Brilliance Automotive Joint Venture (BBA) i Kina.
Nå har selskapet nådd en ny milepæl, ifølge seg selv:
1. november 2024 startet selskapet et pan-europeisk partnerskap med nettopp SK tes, som de omtaler som en ledende leverandør av bærekraftige tekniske livssyklusløsninger.
Den spesielle gjenvinningsprosessen utvinner kobolt, nikkel og litium fra brukte batterier før de føres tilbake til verdikjeden for produksjon av nye batterier.
Dette lukkede systemet planlegges utvidet til USA, Mexico og Canada innen 2026.
Det langsiktige partnerskapet innebærer at BMW-gruppen er direkte involvert i de praktiske gjenvinningsprosessene, noe som skal gi dem verdifull innsikt til utviklingsavdelingene.
Fremover vil høyspenningsbatterier som ikke lenger kan brukes, bli levert til SK tes – som omgjør de gamle batteriene til høykvalitetsmetaller som kan gjenbrukes i batteriproduksjonen.
– Nyttig for alle parter
Prosessen begynner med at batteriene mekanisk strimles, slik at metallene konsentreres i et materiale kalt svart masse.
De verdifulle materialene nikkel, litium og kobolt utvinnes deretter gjennom en svært effektiv kjemisk prosess kalt hydrometallurgi.
– Partnerskap som dette øker vår effektivitet innen sirkulærøkonomien. I den lukkede prosessen drar alle parter nytte av hverandres erfaringer, sier BMWs Jörg Lederbauer i nyhetsmeldingen fra selskapet.
Batterigjenvinningsprosessen til SK tes skal for øvrig ha vunnet flere bærekrafts- og innovasjonspriser globalt.
– Utvikling av resirkulerbare produkter, økt bruk av sekundære materialer i våre komponenter og lukkede kretsløp spiller en sentral rolle. Med sirkulærøkonomi styrker vi også robustheten i leverandørkjedene våre, sier Nadine Philipp i BMW-gruppen.
Her følger man denne rekken av lett slagordaktige prinsipper: «Re:Think, Re:Duce, Re:Use og Re:Cycle.