Skal redusere vekt og erstatte 600 meter kabel per bil: BMWs kommende elbiler drives av fire «superhjerner»

BMW frister med et nytt digitalt system som skal styre alle drivlinjer og bilmodeller. Systemet får sin debut med BMWs kommende Neue Klasse-portefølje.
Systemet skal ifølge BMW være mer intelligent, kraftigere og mer effektivt enn tidligere løsninger.
I den kommende BMW-generasjonen samles styringen av sentrale funksjoner i fire kraftige datamaskiner som BMW selv kaller «superhjerner».
Disse håndterer alt fra infotainment og automatisert kjøring til kjøredynamikk, tilgangssystemer, klimakontroll og komfort.
Sammenlignet med dagens BMW-modeller er datakapasiteten til de fire superhjernene mer enn 20 ganger større, og de er allerede forberedt for fremtidige programvare- og funksjonsoppdateringer.
Etter lanseringen av den første modellen i Neue Klasse vil BMW implementere det nye digitale systemet i hele sin kommende modellportefølje – på tvers av alle segmenter og drivlinjer.
I den nye elektroniske arkitekturen kombinerer de «superhjernene» med tett integrerte programvareplattformer.
Sparer masse vekt og 600 meter kabellengde
– Denne arkitekturen gjør det mulig å skille kjøretøy- og programvareutvikling fra hverandre. Fordelen er at alle fremtidige BMW-modeller kan holdes digitalt oppdatert via trådløse oppdateringer og til og med motta oppgraderinger fra senere kjøretøygenerasjoner, sier Frank Weber, styremedlem for utvikling i BMW.
En sentral del av det nye digitale systemet er en kraftig forenklet kabelløsning, basert på en såkalt «sonestruktur».
Dette reduserer ifølge BMW den totale kabellengden med 600 meter og gir en vektbesparelse på 30 prosent sammenlignet med tidligere generasjoner.
Via høyhastighets dataforbindelser kobles «superhjernene» til mindre styreenheter, som styrer dataflyten inn og ut av sonene. Denne sonestrukturen gjør at kablene i bilen kan være kortere, tynnere og lettere.
Digitale sikringer sikrer økt energieffektivitet
En viktig forutsetning for tynnere og lettere kabling er de såkalte intelligente «eFuses».
Disse digitale sikringene erstatter opptil 150 tradisjonelle sikringer og muliggjør programmerbar energidistribusjon, hvor ulike komponenter kan aktiveres selektivt.
Dette skaper smarte energimoduser tilpasset ulike kjøremoduser – for eksempel kjøring, parkering, lading og oppdatering – der unødvendig energiforbruk kan identifiseres og deaktiveres.
De digitale sikringene skal ifølge BMW dermed bidra til 20 prosent forbedring i energieffektivitet.