Hopp til innhold

382 000 biler med bremsefeil på EU-kontroll i fjor: Derfor er elbilene overrepresentert

MANGE BREMSEFEIL: Hele 27 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde mangler ved bremsene. Slike feil kan være for slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, eller for svak bremseeffekt. Foto: Simen Narjord/Statens vegvesen

– Det er fordi elbilersjåfører på grunn av regenerering bruker bremsene mindre slik at bremsene ruster, melder Statens vegvesen.

Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at 676 000 kjøretøy hadde mangler som måtte utbedres før godkjenning i 2024.

Totalt 1,4 millioner kjøretøy ble kontrollert i løpet av fjoråret, melder Statens vegvesen i dag.

Elbilene overrepresentert på bremsefeil

– Mange av disse manglene kunne vært unngått om bileier hadde fulgt opp vedlikeholdet av bilen bedre før EU-kontrollen, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Hele 27 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde mangler ved bremsene.

Slike feil er typisk for slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, eller for svak bremseeffekt.

– Vi ser også at elektriske kjøretøy har en høyere andel feil på bremsene enn fossildrevne kjøretøy. Dette kan skje fordi elbilersjåfører på grunn av regenerering bruker bremsene mindre slik at bremsene ruster. Det er viktig for trafikksikkerheten å avdekke slike feil, sier Leif Magne Halvorsen.

Du kan lese mer om hva du som elbilist kan gjøre for å motvirke dette i denne artikkelen:

Ber elbilister om å tråkke til jevnlig:

Husk å gjøre dette én gang i uka

Feil på lys og elektronikk er gjengangere

En annen gjenganger er feil på lykter, reflekser og annet elektrisk utstyr.

Hele 25 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde feil innenfor denne kategorien. Dette er tilsvarende andel som i 2023.  

– Vi oppfordrer alle til å jevnlig sjekke om lysene på bilen fungerer. Dette er spesielt viktig nå i den mørke årstiden. Ta en ekstra sjekk av lys og få rettet eventuelle feil før EU-kontrollen. Da slipper du krav om etterkontroll for å få bilen godkjent, hvis den ellers er i forskriftsmessig stand, sier Halvorsen.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Lurt å bytte slitedeler

Den tredje største feilkategorien er aksler, hjul, dekk og hjuloppheng.

22 prosent av kjøretøyene hadde feil med dette.

– Deler som er i bevegelse blir slitt på alle biler. Ved å følge bilens vedlikeholdsprogram, sjekke mønsterdybden på dekkene jevnlig, og å oppsøke et godkjent verksted ved unormale lyder fra bilen på ujevnt underlag, kan man oppdage slike feil fortløpende.

– Slik unngår du å kjøre med alvorlige feil mellom kontrollene, og får samtidig mindre risiko for at bilen ikke blir godkjent i EU-kontrollen, sier Halvorsen.

Bli medlem i dag!

Les også