Hopp til innhold

Månedens bruktbil-vurdering – Jaguar I-Pace: Her kan du få en premium-bil med 4WD «på lavpris»

PANGSTART: Jaguar I-Pace tok elbilverdenen med storm da den dukket opp i 2018. Det var nok få som hadde sett for seg at nettopp britene skulle komme først på banen med en familievennlig, helelektrisk firehjulstrekker. Dessverre har Jaguar slitt med å følge opp den tidlige suksessen. Men en brukt I-Pace kan fortsatt være et glimrende kjøp for deg som ønsker premiumkvalitet til folkelig pris. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.dev08.dekodes.no

Jaguars I-Pace kombinerer familievennlighet med sportslig kjøreglede og luksuriøst design. Nå kan du få den for under halvparten av nypris.

Da Jaguar lanserte I-Pace i 2018, var det britenes første helelektriske bilmodell, og samtidig den aller første elektriske SUV-en i mellomklassen.

Før den tid var Tesla Model X eneste elektriske SUV-alternativ, men Model X var både betydelig større, og lå i en helt annen prisklasse.

Med I-Pace fikk norske kunder en smak av klassisk britisk luksus, med et design som oser av premiumfølelse både inn- og utvendig.

At I-Pace ble utviklet som en elbil fra bunnen av, merkes umiddelbart når du setter deg bak rattet.

For til tross for at bilen er en relativt høy SUV, er kjøreegenskapene bemerkelsesverdig gode – sportslige og underholdende, på typisk Jaguar-vis.

Elbilforeningen arrangerte nettseminar:

Dette svarte ekspertene om kjøp og salg av brukt elbil

Men alt var ikke bare fryd og gammen. Enkelte opplevde at rekkevidden og bagasjeromsvolumet ikke helt innfridde Jaguars egne lovnader.

Og med en nokså heftig nypris, opplevde flere at man fikk mindre enn forventet for pengene.

Nå, derimot, ser bildet annerledes ut. På bruktmarkedet fremstår I-Pace plutselig langt mer attraktiv.

Er du på jakt etter en kompakt, premium familiebil med solid kvalitetsfølelse, kan Jaguaren være et svært godt kjøp.

Brannfare og tilbakekalling

Nå vil nok noen av dere huske flere negative medieoppslag om nettopp I-Pace.

I 2024 tilbakekalte/-kjøpte Jaguar over 100 norske I-Pace grunnet fare for overoppheting av batteripakken, som potensielt kunne føre til brann. Tilbakekallingen omfattet bare noen biler av årsmodell 2019.

Totalt ble det solgt 270 Jaguar I-Pace i Norge med den potensielt brannfarlige batteritypen. Til sammen 2054 biler er berørt globalt.

Alle berørte kunder i Norge, inkludert eiere av parallellimporterte biler, ble kontaktet. Noen av de uheldige bilkjøperne valgte å få montert nytt batteri som en del av utbedringen, mens andre har solgt bilene sine tilbake til importøren.

Dermed skal ikke dette være noe du trenger å bekymre deg for på bruktmarkedet.

PREMIUMFØLELSE: Dobbel berøringsskjerm, børstet aluminium og ekte skinn. Noen mente designet var noe utdatert – men ingen kan nekte for at det oser av kvalitet.

Interiør og praktiske løsninger

Akselavstanden er strukket helt ut til hver ende av den 4,68 meter lange bilen, noe som gir svært god innvendig plass både foran og bak.

Komfortnivået er gjennomgående høyt, og den opplevde kvalitetsfølelsen er utpreget premium. Her har mange kuer måttet bøte med livet – nær sagt alt bortsett fra infotainmentskjermen og frontruta er kledd i ekte skinn.

BLANKT OG UTSATT: Pianolakk er det ikke alle som elsker. Vær obs på slitasje og riper – det kan bli dyrt å fikse. Foto: Jaguar

Det kan lønne seg å gå for en modell med performance-seter. Disse er faste, men samtidig godt nok polstret til at det ikke går ut over komforten. Støtten både i rygg- og sittepute er god, selv om setene er relativt slanke.

Komforten er ivaretatt også i baksetet, hvor to av de tre sitteplassene har varme i seg.

Test av nye Tesla Model Y Long Range:

Dette er blitt bedre i «Juniper»

Det store panoramaglasstaket gir ekstra romfølelse, til tross for at I-Pace egentlig er relativt kompakt innvendig.

Bagasjeplassen bak oppleves derimot som noe begrenset. Jaguars tall oppgir riktignok et volum på 638 liter, men i praksis føles det mindre.

Det skyldes særlig den skrånende bakluken, som gjør det krevende å utnytte plassen fullt ut. Denne utformingen gjør det også vanskelig å få plass til for eksempel et hundebur.

TRANGT OM PLASSEN: Vi lurer fortsatt på hvordan Jaguar regnet seg fram til 638 liter bagasjeplass. Med barnevogn baki blir det ikke rom for stort annet. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.dev08.dekodes.no

Frem til 2021 var baksetene delt 40/60 uten skiluke, noe som krevde at skiene ble montert på taket, med en maksimal taklast på 75 kilo. Fra og med 2021 har I-Pace fått en mer praktisk 40/20/40-delt bakseteløsning.

Jaguar I-Pace kan dessuten trekke tilhenger, men den tillatte tilhengervekten stopper på beskjedne 750 kg.

Under panseret foran finner man et lite oppbevaringsrom akkurat stor nok til ladekabelen.

BRA BAKSETE: Her er det romslig nok for både små og store passasjerer. Panoramataket gir dessuten en luftig og lys kupéfølelse. Foto: Jaguar

Slik er den på veien

– Det opplevde støynivået i kupeen er helt i toppsjiktet blant elbiler, til tross for at bilen ruller på 20-tommere, kommenterte Elbilforeningens Ståle Frydenlund da han først testet bilen i 2018.

Den nøysomme bør likevel vurdere å gå ned til 18-tommers hjul. Det vil særlig gi økt rekkevidde, men også den kresne som prioriterer fjæringskomfort og lavt støynivå vil sette pris på denne justeringen.

– I-Pace håndterer ujevnheter i underlaget på en overbevisende måte og opptrer svært forutsigbart under press, påpekte Frydenlund videre.

I-Pace har fire ulike kjøremoduser: «Comfort», «Eco», «Dynamic» og «Regn/snø/is». Med Dynamic-modusen var Jaguar tidlig ute med kunstig motorlyd.

0–100 km/t på 4,8 sekunder og 400 hestekrefter er fortsatt solide tall. Det samme gjelder dreiemomentet, som oppgis til voksne 696 Nm.

UNDERHOLDENDE: Jaguar skrøt hemningsløst av kjøreegenskapene da I-Pace ble lansert i 2018 – og det med god grunn. Noen banebil er den riktignok ikke, men på svingete landeveier byr den definitivt opp til dans. Foto: Jaguar

Denne bør du kjøpe

De rimeligere utstyrsnivåene S og SE, samt spesialutgaver som First Edition og senere 400 Sport, var relativt godt utstyrt og gir mest verdi for pengene. Velger du toppmodellen HSE får du med «alt».

Blant annet Matrix LED-frontlykter, navigasjon og 3D-kamera, men også elektrisk justerbare Windsor-skinnseter med både varme og kjøling.

Baksetet har som nevnt varme på to av de tre sitteplassene, og sidespeilene har varme og automatisk blending.

Bli medlem i dag!

Av aktivt sikkerhetsutstyr finnes blant annet filholder, blindsonevarsler, førerovervåking, parkeringsassistent og naturligvis adaptiv cruisekontroll med nødbremsfunksjon.

Blant tilvalgene fantes luftfjæring, panoramaglasstak, performance-seter og oppgradert stereoanlegg – typisk ekstrautstyr som kostet skjorta da bilen var ny, men som du nå får til «gi-bort-pris» på bruktmarkedet.

Les testene her:

De 10 mest populære brukte elbilene

August 2020 kom den litt rimeligere 320-modellen med samme batteripakke, drivlinje og firehjulsdrift, men lavere effekt og noe slappere akselerasjon.

Fra modellår 2021 kom flere viktige forbedringer. Da fikk bilen blant annet raskere lading, nytt infotainmentsystem og et oppgradert klimaanlegg.

I 2023 fikk I-Pace en mild facelift med knapt merkbare designendringer utvendig og nye 22-tommers felger. Ellers var det meste ved det samme.

NESTEN UENDRET: I 2023 fikk I-Pace en knapt merkbar facelift med nye 22-tommers felger. Foto: Ståle Frydenlund

Dette kan du forvente å måtte betale

Prisen på en I-Pace ved lansering var fra 600.000 kroner mens en topputstyrt HSE kunne bikke en million kroner.

I dag starter bruktprisene på 180.000 kroner for en 2020 400 S-model som har rullet over 150.000 km.

2021-modellene ligger høyere i pris. Her må man ut med fra 350.000 for et pent brukt eksemplar.

EKTE SUV: Med adaptivt understell kan I-Pace heves med opptil 5 centimeter for ekstra bakkeklaring når du trenger det. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.dev08.dekodes.no

Skal du ha en topputstyrt HSE-utgave, starter bruktprisen på cirka 450.000. Da vil nok mange vurdere nybil framfor brukt. Men husk at dette er en topputstyrt premiumbil til halvparten av nypris.

Vårt tips er å gå for en pent brukt SE 400 fra 2021 med luftfjæring og panoramatak.

Rekkevidde og lading

Da vi testet I-Pace i 2018 på vår 150 kilometer lange testrunde, endte gjennomsnittsforbruket på 2,13 kWt/mil.

Det var ingen tvil om at I-Pace brukte mer strøm enn både Tesla Model S og Model X, som var datidens målestokker.

Med dette forbruket ville rekkevidden vært snaut 400 kilometer. Under hele testperioden, som var på drøyt 500 kilometer, lå snittforbruket på 2,36 kWt/mil.

IKKE AKKURAT LYNLADING: I-Pace støtter riktignok hurtiglading med inntil 100 kW DC, men det er langt unna tempoet de beste nye elbilene leverer ved ladestolpen.

Det tilsvarer en rekkevidde på drøyt 360 kilometer. I praksis betyr det at bilens laveste vinterrekkevidde med kaldt batteri ligger mellom 250 og 300 kilometer.

I-Pace støtter hurtiglading med opptil 100 kW DC, og er med det langt unna ladehastighetene de beste nyere elbilene tilbyr.

Vår test høsten 2018 viste at batteriet kunne hurtiglades fra 20 til 80 prosent på drøyt 35 minutter.

Se opp for dette

Tidligere modeller hadde sakte lading og doble 12-volts batterier. Senere kom 3-fase lading og enkelt 12-volts batteri.

I-Pace er velutstyrt, og som med alle bruktbilkjøp, anbefaler vi å bruke tid på å sjekke at alt av elektriske komponenter fungerer som de skal.

Mange av interiøroverflatene er i høyglans eller pianolakk. Eventuelle kosmetiske skader på disse kan være dyre å reparere, men kan også gi rom for pruting.

Månedens bruktbil-vurdering – de såkalte «elbiltrillingene»:

Elbil til prisen av en elsykkel

Tips for deg med litt større budsjett …

Synes du I-Pace er litt i trangeste laget, kan du vurdere en Audi e-tron 55 eller en Mercedes EQC 400. Da får du den samme premiumkvaliteten og litt bedre praktiske utnyttelse.

ALTERNATIV: Mercedes EQC 400 kan være et godt alternativ for deg med litt større budsjett.

Og for deg med litt mindre budsjett …

I det norske markedet er det fortsatt relativt få billigere alternativer om man ønsker kombinasjonen av firehjulsdrift, SUV-format, premiumfølelse og sporty kjøreegenskaper.

Her peker Tesla Model S seg ut som omtrent eneste alternativ dersom god plass også står høyt på ønskelisten.

BLITT BILLIG: Ønsker du deg firehjulstrekk til en lavere pris enn I-Pace, er det stort sett bare Tesla Model S som gjelder. Utvalget er ikke akkurat enormt.

Vår vurdering

Jaguars elbil-debut står det respekt av, til tross for at bilen slett ikke har vært feilfri.

Da den kom i 2018, hevet I-Pace den opplevde kvalitetsfølelsen i elbilmarkedet til et nytt nivå, og bilen føles fortsatt svært ny, sju år senere – både når det gjelder design og kjøreegenskaper.

Tydeligste minus er relativt treg hurtiglading, samtidig som det er viktig å undersøke at den aktuelle bruktbilen har nytt batteri hvis den var berørt av tilbakekallingen nevnt over.

Totalt ble det solgt 7762 Jaguar I-Pace i Norge fra 2018 til 2024, da produksjonen opphørte.

Per i dag finnes det over 230 I-Pace til salgs på bruktmarkedet. Prisene spenner fra 180.000 kroner for en 2020 SE-modell med 165.000 kilometer på telleren, til 980.000 kroner for toppmodellen, en 2024 HSE-utgave med 2.400 kilometer.

Har du lyst til å fordype deg enda mer i brukt I-Pace? Sjekk ut denne I-Pace-tråden på elbilforumet vårt: i-Pace

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også