Månedens bruktbil-vurdering – de såkalte "elbiltrillingene": Elbil til prisen av en elsykkel

De såkalte «elbil-trillingene» er små, med kort rekkevidde, treig lading og lite utstyr. Og dermed så billige at de likevel kan være blant de beste bruktkjøpene. Men bør du kjøpe en av dem?
Peugeot iOn og Citroën C-Zero er begge elektriske småbiler basert på Mitsubishi i-MiEV – pioneren som sammen med disse to omtales som de såkalte PSA-trillingene.
Det var Mitsubishi som utviklet plattformen, mens de franske merkene satte sitt eget preg på design og merkevaredetaljer. Teknisk sett er de så godt som identiske, med kun små variasjoner i utstyr og utseende.
Trillingene er enkle, ukompliserte og fire seter store. Med en teoretisk rekkevidde på litt over 10 mil under optimale forhold, er de først og fremst tiltenkt bykjøring og småturer.
Til tross for en beskjeden lengde på 3,48 meter er disse småbilene overraskende fleksible i hverdagen – og kan fungere ypperlig som bil nummer to.






Interiør og praktiske løsninger
Utformingen av bilen gjør at den overraskende nok har god plass til fire voksne, med bra takhøyde og grei komfort.
Luksus er det derimot lite av – setejusteringen er manuell, og setevarme finnes kun i forsetene. For de som sitter bak, kan seteryggen justeres i vinkel, men ellers er det sparsomt med finesser.

Bagasjerommet rommer beskjedne 166 liter, noe som sier sitt om bilens bruksområde – små handleturer og ærender i nærområdet.
Mangelen på både takstativ og tilhengerfeste begrenser fleksibiliteten ytterligere, men det betyr ikke at den er praktisk ubrukelig.
Baksetene er delt 50/50, og med dem nedfelt får du overraskende nok 860 liter bagasjeplass. Den store bagasjelukeåpningen gjør det mulig å utnytte plassen effektivt.












Undertegnede, som selv eier en Peugeot iOn, har fraktet alt fra hageavfall til kommoder i bilen – og faktisk får du plass til ski mellom forsetene hvis du legger ned ett eller begge baksetene.
Apropos baksetene, begge har Isofix-fester, og med store døråpninger fungerer bilen fint for småbarnsfamilier.
Men la det være sagt: Barnevogna får du neppe med deg.

Slik er den på veien
Til tross for en 0–100 km/t-tid på over 15 sekunder, oppleves bilen som ganske kvikk i bytrafikken.
Den er ekstremt smidig, du sitter høyt og har god oversikt, noe som gjør den lettmanøvrert i tett trafikk – det er kanskje ikke så rart undertegnede omdøpte sin til «Mario Kart».

I trange parkeringshus er disse småtassene i sitt ess. Med bakhjulsdrift og et vanvittig rattutslag kombinert med en lengde på under 3,5 meter, er det nesten utrolig hvor lite plass som trengs for å parkere den.
På motorvei klarer den å holde følge med trafikken, men i hastigheter over 90 km/t begynner den å slite – både med kraft og strømforbruk.
Og til tross for bakhjulsdrift og lav vekt, gjør bilen en overraskende god jobb på vinterføre.
ESP-systemet jobber effektivt for å holde den stabil, men noen vil nok finne det ubehagelig at bakenden har en tendens til å «leve» litt på glatt føre.

Denne bør du kjøpe
Bilmodellen ble lansert rundt 2010–2011 og ble solgt ny frem til omtrent 2020.
Gjennom hele produksjonsperioden forble bilen stort sett uendret, med kun små detaljer som ble justert underveis.
Derfor er tilstanden og eierhistorikken viktigere enn årsmodellen når du skal kjøpe brukt. Det kan være smartere å velge en eldre bil med få eiere og lav kilometerstand enn en nyere modell med mye slitasje.
Mange av disse bilene har vært i bruk i arbeidslivet, særlig i kommunal sektor. Disse har ofte høy bruksslitasje og bør vurderes ekstra nøye før man eventuelt kjøper.

Dette kan du forvente å måtte betale
Inngangsbilletten ligger på rundt 20.000 kroner for et helt ok eksemplar med grei kilometerstand.
Det er mulig å finne biler helt ned mot 10.000 kroner, men disse har som regel en del feil, mangler og betydelig bruksslitasje.
For en pent brukt modell fra 2017 eller nyere må du regne med å betale fra 40.000 kroner – men selv det er likevel en utrolig lav pris for en bil, faktisk billigere enn mange elsykler.
Rekkevidde og lading
Det spesielle med disse tre småtassene var at de var først ute med å tilby hurtiglading i elbilmarkedet.
Ifølge spesifikasjonene skal de kunne lades fra 0 til 100 prosent på en halvtime.
Rekkevidden er oppgitt til 150 kilometer (NEDC), men i praksis kommer man sjelden i nærheten av det. På sommeren kan du presse ut rundt 100 kilometer – forutsatt at du lar klimaanlegget være av.
Om vinteren halveres rekkevidden, sånn omtrent.
Som regel må varmeapparatet stå på full guffe for å holde temperaturen på et akseptabelt nivå og hindre dugg på rutene – og da forsvinner strømmen raskt …

Se opp for dette
Regenereringen kan ikke skrus av, og kombinert med bilens lave vekt betyr det at bremsepedalen sjelden er nødvendig under normal kjøring.
Dette fører imidlertid til et velkjent elbil-problem: Rust på bremseskivene, som ofte må byttes ut lenge før de egentlig er utslitt.
Trommelbremsene bak er heller ikke immune mot rust, og har en tendens til å låse seg i kulda.

Et annet kritisk punkt er bremserørene, som er plassert mellom batteripakken og karosseriet.
Dette gjør dem utsatt for korrosjon, og skulle de trenge utskifting, må hele batteripakken demonteres – en tidkrevende og kostbar operasjon.
Mange av disse bilene har vært brukt som sekundærbil i en familie eller som bedriftskjøretøy, ofte med begrenset vedlikehold.
Det er derfor vanlig å finne småskader og slitasje på dem både utvendig og innvendig.

Et kjent problem er at spaken for å brette ned baksetene har en tendens til å knekke lett.
Også 12-voltsbatteriet er en svakhet. Det får ofte for lite lading på korte kjøreturer, noe som øker risikoen for utladning – særlig i kaldt vær.
Tips for deg med litt større budsjett
Renault Zoe gir deg bedre rekkevidde for litt mer penger, mens Volkswagen e-Up! byr på et mer moderne og kult design, bedre opplevd kvalitet og kjøreegenskaper. Men den er ikke like praktisk som trillingene.
Og for deg med litt mindre budsjett …
Det er ikke mye som er billigere – så alternativet blir kanskje å takke ja til en Buddy eller en Th!nk?
Men det er langt fra sikkert at du slipper billigere unna her, for disse begynner å bli samleobjekter …
Vår vurdering
En billigere inngangsbillett til elbil finnes ikke. Hvis du kun kjører korte turer eller bare trenger en enkel bil nummer to til hverdagen, kan Peugeot iOn, Citroën C-Zero eller Mitsubishi i-MiEV være et ukomplisert og råbillig alternativ.
Per i dag ligger det rundt 100 eksemplarer av Peugeot iOn, Citroën C-Zero og Mitsubishi i-MiEV til salgs på finn.no, med priser fra 10 000 til 100 000 kroner.
Et kupp for noen – en kuriositet for andre …