Superbatteri fra BYD: 40 mil på 5 minutters lading

BYD har lansert et helt nytt batteri som tåler en ladehastighet på én megawatt. Og bilene kan allerede bestilles i Kina.
«Det tar meg tre minutter å fylle bensintanken, jeg skal aldri ha elbil.»
Vi har alle lest meldinger som den over utallige ganger. Men nå begynner argumentene mot elbilen å bli borte. Flere modeller trekker to tonn eller mer på kroken – og nå begynner ladehastigheten å øke drastisk også.
Ikke lenger bare for lastebiler
Denne ukas saftige nyhet er at nå har BYD utviklet et nytt batteri som tåler en ladehastighet på én megawatt – altså 1000 kilowatt.
Det er en effekt som til nå bare har vært tiltenkt lastebiler.
Flere har vist slike løsninger på Elbilforeningens årlige arrangement, Nordic EV Summit:
Men det smått sensasjonelle er at BYD nå ønsker å tilby dette i personbilmarkedet, og er i gang med å bygge ut et nettverk av over 4000 ladestasjoner i Kina for å støtte den nye teknologien.
Dette dreier seg om ladestasjoner med batteribanker, som skal avlaste strømnettet.
Resultatet skal være en ladehastighet som tilsvarer to kilometers rekkevidde i sekundet, eller 400 kilometer på fem minutter.
Vises i Shanghai i april
Samtidig som teknologien ble lansert, annonserte BYD at modellene Han og Tang i lang utgave får disse batteriene.

Vi må regne med at det er to helt nye modeller det er snakk om. De skal vises på Shanghai Motor Show i slutten av april.
Med en såkalt C-rating på hele 10, erklærer BYD at dette er de raskeste batteriene som noen gang er masseprodusert.
C-Rating
C-rating på batterier er et mål for hvor raskt et batteri kan lades eller utlades trygt. Det angir batteriets maksimale strømstyrke i forhold til kapasiteten.
Vi tar et batteri på 100 kW som eksempel:
C1 Batteriet kan levere sin egen kapasitet i én time. (100 kW)
C10 Batteriet kan levere 10 ganger kapasiteten sin i én time. (1.000 kW)
Over 1.000 hester
Rask lading betyr også evnen til rask energileveranse. Derfor har BYD også utviklet en ny elmotor som kan ta imot effekten.

Motoren tåler hele 30.511 omdreininger i minuttet, noe som visstnok er dobbelt så mange som dagens motorer pleier å ha.
Motoren har en effekt på 580 kW eller 790 hester. Og de nye utgavene av modellene Han og Tang skal få disse motorene.
Motoren foran får en effekt på 230 kW eller 313 hester. Vi snakker 1.103 hester på to helt vanlige biler. Nøyaktig hundre mer enn Tesla Model S Plaid.

Men det blir tunge biler. Vekten på Tang L blir rundt 2,8 tonn.
Han L skal klare sprinten til 100 km/t på 2,7 sekunder, mens Tang L skal klare samme øvelse på 3,6.