BYD Sealion 7 skal yppe seg mot Model Y: Klar for norske kunder i år

BYD er snart ute med den nye SUV-en Sealion 7. De første bilene leveres i Norge allerede før utgangen av 2024.
Den kinesiske giganten BYD lanserte denne uka sin nye SUV Sealion 7 på Paris Motor Show.
Sealion 7 selges inn som spesielt egnet for europeiske kunder – med firehjulstrekk, god plass og sportslig design.
Romslig nok
Sealion 7 måler 4.830 mm i lengden og har en akselavstand på 2.930 mm – og er dermed litt kortere enn velkjente syvseteren BYD Tang på 4970 mm.
Mange vil nok kjenne igjen designelementer fra tidligere BYD-modeller. Skjerm, seter og førerrom fortsetter i samme trend som resten av Ocean-serien:








Null til hundre er unnagjort på 4,5 sekunder, og sjøløven skal klare å komme opp i 215 km/t som maksfart.
Ladehastigheten er heller slett ikke verst med 230 kW som maks på hurtigladeren.
Det nevnes ikke noe om WLTP-rekkevidde eller batteristørrelse i pressemeldingen, men den europeiske salgssiden oppgir den største pakken som 91,3 kWt, det er uvisst om dette er netto eller bruttokapasitet.
Snart klar for Norge
Apropos batteri, Sealion 7 produseres på BYDs e-plattform 3.0, som kombinerer deres velkjente Blade-batteri med en såkalt cell-to-body-konstruksjon.
Blade-batteriet er et koboltfritt LFP-batteri som tåler belastningen fra temperatur og lading bedre enn mange andre varianter.
Cell-to-body innebærer at batteriet integreres som en del av bilens struktur for å gi mer plass inne i kupeen.

Sealion 7 er også utstyrt med iTAC-systemet (Intelligent Torque Adaptation Control) som forbedrer stabiliteten ved å justere momentet, for å hindre skrens og maksimere kontrollen.
Priser og resterende spesifikasjoner er ikke kjent per nå, men blir lansert i løpet av «kort tid».
Da skal bilen også være klar for forhåndsbestilling, og de første bilene vil leveres til norske kunder før 2024 er omme.