Norges største byggevareaktør skal bli utslippsfri i 2030: Bygger sitt eget ladenettverk
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Byggvare-selskapet Optimera satser stort på bærekraftig transport: Et eget hurtigladenettverk og splitter nye elektriske semitrailere og kranbiler.
– Vi er helt avhengig av gode, raske og tilgjengelige ladeløsninger for å kunne levere den logistikken kundene våre skal ha.
Det sier logistikkdirektør i Optimera, Geir Erik Dahl – og der ligger mye av grunnen til at selskapet like godt bygger sitt eget ladeanlegg.
– Det offentlige tilgjengelige ladenettet er per dags dato ikke godt nok egnet. Derfor bygger vi det selv, uttaler logistikksjefen i en pressemelding.
Ladekapasitet på 184 kW
Optimera er Norges største byggevareaktør, og har investert mer enn 10 millioner kroner i ladeanlegg ved sentrallageret i Vestby og seks andre regionale lagre.
Selskapet er nå i full gang med å elektrifisere sin transportflåte – og nye elektriske semitrailere og kranbiler er på vei inn, ifølge selskapet.
Hurtigladerne som er utviklet og bygd av Optimera, har en kapasitet på 184 kW per lader.
Selskapet har også satt i gang bygging av en egen trafostasjon, som skal sikre tilstrekkelig kapasitet til sin økende elektriske transportflåte.
Nytt elektrisk flaggskip
Optimera har også fått på plass sitt helt nye flaggskip, den 40 tonn store elektriske semitraileren Volvo FH Electric.
– Den nye helelektriske semitraileren fra Volvo markerer starten på en ny og enda mer miljøvennlig byggevaredistribusjon i Norge. Nå er infrastrukturen på plass hos oss. I løpet av det neste drøye året vil mange nye store helelektriske nyttekjøretøy komme, sier Dahl.
Primært skal den nye semitraileren bli brukt til transport av byggevarer i Oslo-regionen. Batteriet på 540 kilowattimer har en oppgitt rekkevidde på 300 kilometer.
Flere elektriske tilskudd på vei
Optimera har i dag ni elektriske kranbiler som supplerer forsyningslagre rundt i Norge. Tre nye er allerede i bestilling og skal være på plass i løpet av 2023, ifølge Dahl.
Selskapet bremser derimot litt på innkjøpspolitikken rundt anskaffelse av flere elektriske semitrailere. Optimera ønsker å opparbeide seg praktiske erfaringer med semitraileren fra Volvo før de går til innkjøp av flere.
Men målet er fortsatt klart: Optimera skal drive karbonnøytralt innen 2030.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
– Forpliktet til å nå målet om å ha en karbonnøytral virksomhet innen 2030
I tillegg til et tydelig utslippsfritt mål for 2030, skal alle nye innkjøp være nullutslippslastebiler allerede fra neste år.
Fra 2024 skal Optimera slutte å gjøre avtaler med fabrikanter som ikke leverer elektriske kranbiler. De 100 kranbilene som utgjør kjerneflåten til selskapet i dag, skal være helt karbonnøytrale i 2030.
– Dette er store investeringer for oss, men vi er hundre prosent forpliktet til å nå målet om å ha en karbonnøytral virksomhet innen 2030. Da kan vi ikke fase inn nye tyngre kjøretøy som bruker fossilt drivstoff.
Så fort nødvendig ladeinfrastruktur er på plass og det rent praktisk kan gjennomføres, skal det være et krav om elektriske drivlinjer på alle kjøretøy, ifølge selskapet.
Normallader over natten
Om natten lader lastebilene med vanlige 22 kW-ladere, og vil både bidra til å løse ladelogistikken – men vil også gi batteriene lengre levetid grunnet mindre hurtiglading.
Hurtigladerne brukes hovedsakelig mens kjøretøyene lastes opp med nye varer.
Optimeras logistikksjef peker på ladekapasiteten langs veinettet som den foreløpige akilleshælen. For å unngå at lastebilene blir stående i ladekø, vil selskapet altså benytte seg av sine egne ladeløsninger ved nære leveranser.
Men dette holder ikke i lengden, mener Dahl i Optimera:
– Samtidig er vi fremover også helt avhengige av en offentlig tilrettelagt ladeinfrastruktur – for å kunne benytte elektrisk transport også for de lengre rutene.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!