Vi har møtt mannen bak det som kan bli en lastebilsensasjon: 670 kilometer før lading
Denne svære doningen går langt, lader lynraskt og skal koste under tre millioner kroner.
Windrose. Det høres ut som en dårlig kioskroman, men denne blomsten er en lastebil.
Og det er liten tvil om hvor inspirasjonen kommer fra, for denne sværingen er ganske så lik Tesla Semi.
På norgesbesøk
Windrose-representanter var denne uka på besøk i Norge hos en potensiell kunde.
Og konsernsjefen Wen Han, som også er grunnleggerne, tok turen innom Norsk elbilforening for å lære mer om det norske markedet og vårt arbeid innenfor elektriske vare- og lastebiler i Norge.
34-åringen startet Windrose i 2022, og lastebilen fra selskapet er allerede klar for produksjon.
Lastebilen han viser oss er definitivt interessant. Under skallet finnes 266 patenter, og dersom bilen holder hva selskapet lover, kan den bli en viktig aktør innen langtransport verden over.
For hva sier du om dette:
- Luftmotstand: 0,275 Cd
- Rekkevidde med fullt lass: 670 km
- Effekt 1.400 hester
- Ladehastighet: 400 km på 35 min
- Batterikapasitet: 729 kWt
- Arkitektur: 800 V
- Ladehastighet: 1 Megawatt
Hardtesting
Foreløpig finnes det bare 29 eksemplarer av denne doningen, men ifølge Wen Han er bilen ferdig utviklet og produksjonsklar.
De eksisterende bilene går kontinuerlig i tester hos potensielle kunder rundt om i hele verden.
Blant rutene lastebilene er testet på, er strekningene Los Angeles – New York i USA og Melbourne – Brisbane i Australia, og de er blitt kjørt 20.000 kilometer gjennom 11 land i Europa.
De fleste ladeoperatørene er testet og godkjent på modellen.
Tenker nytt
Windrose har ikke produsert lastebiler tidligere, og starter med blanke ark her, akkurat som Tesla gjorde.
Det betyr blant annet at de ikke bruker den tradisjonelle rammen, eller chassiset.

Deres løsning har en solid bærende ramme mellom hjulsettene, der deres egenproduserte batterier er plassert.
Foran og bak er det mer tradisjonelle rammevanger til hjuloppheng, men selve akslene er helt spesielle.
Den har en såkalt e-aksel, det vil si hele drivverket i en klump mellom drivhjula. Den består av en motor og girkasse til hvert hjul, altså to per aksel.

Du får den enten som toakslet eller treakslet trekkvogn. Som treakslet har du dobbelt opp med motorer, altså fire. Det er denne som har 1.400 hester.
700 hester for en toakslet bil er også omtrent dobbelt så mye som trekkvogner bruker i dag.
Akselerasjonstester viser 0-100 på 9 sekunder, uten at det er viktig for transportørene. De vil gjerne ha dekk igjen også.
Da er det sikkert viktigere å vite at Windrose har tilbakelagt en 590 kilometer lang tur med et 34 meter langt vogntog, altså to semihengere, med totalvekt på 64 tonn – uten at de trengte å lade.
Det skjedde mellom København og Århus.

Dette er en vekt vi er langt unna i Europa foreløpig. Vi er i nærheten på tømmerbiler i Norge, og i Sverige tester man 70 tonn for tømmerbiler.
I Kina, derimot, laster man langt og tungt, så det er viktig å vise at bilen går langt og billig med mye last.
Foreløpig får du den ikke med løfteboggi, men det skal komme, ifølge Wen Han.
Flere batterivalg
Man kan velge mellom to LFP-batteripakker på enten 352 eller 705 kWt eller to NMC-batterier på til sammen 486 eller 729 kWt.
Den største skal gi en rekkevidde over 650 kilometer i 90 km/t på typisk motorveikjøring med fullt lass.

Lettere last i 80 km/t skal kunne gi en rekkevidde på nærmere 950 kilometer. Ifølge Windrose er dette tall hentet fra reell kjøring, ikke WLTP-målinger.
Windrose slår Tesla på en rekke parametre. Luftmotstanden er på 0,27 Cd, mot Teslas 0,36.
Tesla har 1.000 hester, mot Windrose sine 1.400 – og prisen skal være 450.000 kroner lavere.
Men Teslaen skal gå lenger. Tesla oppgir 800 kilometer, mens Windrose nøyer seg altså med 670. Og det må nevnes at dette bare er selskapenes egne tall.
Produksjon i de store markedene
Windrose setter i gang produksjon i disse tider i Kina. Det er bilprodusenten JAC som produserer for Windrose.
Men det skal bygges fabrikker både i USA, Nederland og Frankrike. Hovedkontoret ligger i Antverpen.
På mitt spørsmål om hvorfor de har valgt en snutebil og sentralt plassert sitteposisjon, får vi vite at det er Windrose-sjefens eget valg:
– Hvem vil ikke sitte i midten? Noen må drepe meg om jeg skulle valgt et annet utseende. Det er slik alle lastebiler vil se ut i fremtiden, sier han.
Men han innrømmer at det blir noen endringer på de europeiske modellene, for å gjør de enklere å kjøre på Europas trange veinett.
Det er stort sett bare USA som kjører med snutebiler (nei, ikke slike snutebiler), fordi de kvittet seg med lengdebegrensninger for selve lastebilen.
Europa slakket også på lengdebegrensingen for selve lastebilen i 2020. En av grunnene var ønsket om bedre aerodynamikk, komfort og sikkerhet.