Vintertest 2025 – de avgjørende egenskapene: Derfor analyserer vi stadig flere data fra testbilene

Hvis du har opplevd elendig hurtigladefart i vintervær, forstår du sikkert hvorfor vi graver i bilenes data.
Det er en gammelt ordtak som sier «den vet best hvor skoen trykker som har den på».
Vinterstid kan dette gjerne overføres til dårlig hurtigladefart på elbiler, siden variasjonen mellom ulike modeller kan være stor.

Dette er grunnen til at vi ser spesielt nøye på hva man kan gjøre for å få lading som heller skaper glede enn akutt frustrasjon.
I senere år legger vi mye mer vekt på dette enn oppnåelse av rekkevidde opp mot WLTP-syklusen vinterstid.
De viktigste dataene
Det handler ikke nødvendigvis om at du må forstå og vite alt. Men dersom du har lyst til å få maksimalt ut av elbilen din vinterstid, er det en fordel å legge til rette med hverdagslige grep.
Sentrale faktorer:
- Hvor varmt blir batteriet bare av å kjøre?
- Hva betyr forvarming før hurtiglading, dersom bilen din har denne funksjonen?
- Hvor mye effekt / strøm går til å forvarme kupeen?
- Hvordan vedlikeholder elbilen 12V-batteriet?
Disse egenskapene tok vi for oss i oppfølgingstesten av Polestar 4 i lenka nedenfor:
Deretter fulgte vi opp med en gjennomgang av utviklingen i det lille 12V-batteriet – over tid – i et utvalg elbiler.
Tilstanden til det lille batteriet har vist seg å være særlig viktig ved temperaturer under 10 minusgrader.
Regenerering eller ikke?
Et annet spørsmål er hvor mye rekkevidde det er å hente på å la elbilen regenerere optimalt, altså sende bremseenergi tilbake til batteriet, dersom batteritemperaturen ligger til rette for det.
Dersom batteriet er for kaldt, vil batteristyringssystemet (BMS) som regel begrense mengden regenerering.
Dette er også grunnen til at du må bruke bremsepedalen mer i disse tilfellene.

Dette så vi nærmere på under en nær 800 kilometer lang testtur nylig. Den gikk fra lavlandet på Østlandet, over Haukeli og via Hardanger og Hardangervidda tilbake.
Ulikt tidligere tester, logget vi alle data fra samtlige fire testbiler. Analysene som kommer ut av testen, er med andre ord nesten fullstendig datadrevet.
Si din mening!
Vi gjør denne datajobben for å skaffe et bedre grunnlag for å forstå hva som skjer i bilene vinterstid. Derfor vil vi gjerne vite om våre medlemmer synes slike dataanalyser av moderne elbiler er interessant stoff.
Dersom det er noe spesifikt du (gjelder kun medlemmer) mener vi bør se nærmere på: Send en e-post til testansvarlig i Elbilforeningen, staale@elbil.dev08.dekodes.no.
Vi kan ikke love å svare på alle henvendelser, men vi tar med oss alle innspill i det videre arbeidet.