Hopp til innhold

Vintertest 2025 – de avgjørende egenskapene: Derfor analyserer vi stadig flere data fra testbilene

FIRE UNDER LUPEN: En av hovedøvelsene i vårt vintertestkonsept er å analysere en lang rekke data fra fire fornuftige prisede familiebiler: Ford Capri, Xpeng G6, Hyundai Ioniq 5 og Tesla Model Y – alle med firehjulsdrift. Datasankingen skjedde underveis på en nær 800 kilometer lang testtur via Haukeli (bildet) og Hardangervidda. (Foto: Ståle Frydenlund / elbil.dev08.dekodes.no)

Hvis du har opplevd elendig hurtigladefart i vintervær, forstår du sikkert hvorfor vi graver i bilenes data.

Det er en gammelt ordtak som sier «den vet best hvor skoen trykker som har den på».

Vinterstid kan dette gjerne overføres til dårlig hurtigladefart på elbiler, siden variasjonen mellom ulike modeller kan være stor.

FORVARMING: Også denne vinteren ser vi nøye på hva forvarming av batteriene på vei til en hurtiglader har å si for ladefarten.

Dette er grunnen til at vi ser spesielt nøye på hva man kan gjøre for å få lading som heller skaper glede enn akutt frustrasjon.

I senere år legger vi mye mer vekt på dette enn oppnåelse av rekkevidde opp mot WLTP-syklusen vinterstid.

Elbilforeningens vintertest 2024 – åtte testbiler i ladekamp:

Flere biler kom tett på sommerfart ved lading

De viktigste dataene

Det handler ikke nødvendigvis om at du må forstå og vite alt. Men dersom du har lyst til å få maksimalt ut av elbilen din vinterstid, er det en fordel å legge til rette med hverdagslige grep.

Sentrale faktorer:

Disse egenskapene tok vi for oss i oppfølgingstesten av Polestar 4 i lenka nedenfor:

Vintertest 2025 – et teknisk dypdykk i Polestar 4 Dual Motor:

Dette skjedde da vi analyserte dataene fra bilen

Deretter fulgte vi opp med en gjennomgang av utviklingen i det lille 12V-batteriet – over tid – i et utvalg elbiler.

Tilstanden til det lille batteriet har vist seg å være særlig viktig ved temperaturer under 10 minusgrader.

Vintertest 2025 – vi tester 12V-batteriene:

Mye spenning etter tre uker i snø og kulde?

Regenerering eller ikke?

Et annet spørsmål er hvor mye rekkevidde det er å hente på å la elbilen regenerere optimalt, altså sende bremseenergi tilbake til batteriet, dersom batteritemperaturen ligger til rette for det.

Dersom batteriet er for kaldt, vil batteristyringssystemet (BMS) som regel begrense mengden regenerering.

Dette er også grunnen til at du må bruke bremsepedalen mer i disse tilfellene.

1.246 MOH: Dyranut turisthytte i blåtimen, etter den bratte oppstigningen fra Eidfjord. Underveis på testruta fikk vi flere minusgrader enn vinteren ellers har levert i Sør-Norge, men om det var opp til oss hadde det vært beinkaldt på hver eneste vintertestøvelse.

Dette så vi nærmere på under en nær 800 kilometer lang testtur nylig. Den gikk fra lavlandet på Østlandet, over Haukeli og via Hardanger og Hardangervidda tilbake.

Ulikt tidligere tester, logget vi alle data fra samtlige fire testbiler. Analysene som kommer ut av testen, er med andre ord nesten fullstendig datadrevet.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Si din mening!

Vi gjør denne datajobben for å skaffe et bedre grunnlag for å forstå hva som skjer i bilene vinterstid. Derfor vil vi gjerne vite om våre medlemmer synes slike dataanalyser av moderne elbiler er interessant stoff.

Dersom det er noe spesifikt du (gjelder kun medlemmer) mener vi bør se nærmere på: Send en e-post til testansvarlig i Elbilforeningen, staale@elbil.dev08.dekodes.no.

Vi kan ikke love å svare på alle henvendelser, men vi tar med oss alle innspill i det videre arbeidet.

Bli medlem i dag!

Les også