127.000 flere elbiler på veiene siden forrige påske: Det ligger likevel an til god glid ved ladestasjonene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
På få måneder har antallet elbiler per hurtiglader i Norge falt fra 110 til 104. Påsken kan fortsatt medføre ladekø, men i år er dekningen av hurtigladere bedre enn på lenge.
Rundt regnet har vi fått 127.000 flere elbiler på veiene siden fjorårets påske, men samtidig har utbyggingstakten av hurtigladere vært høy.
– Vi håper at de som skal på langtur nå i påsken slipper å oppleve mye ladekø, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Historisk mange elbiler i påsketrafikken
Selv om vi ikke vet hvor mange som benytter bilen på påskeferie, blir det garantert historisk mange elbiler i påsketrafikken i år.
Men den gode nyheten er at det nå finnes over 6000 hurtigladere:
Christina Bu skal selv til fjells med elbil og stresser ganske lite med ladingen.
– Det går stort sett greit når jeg følger det enkle rådet om å lade når jeg kan, ikke når jeg må, sier hun.
For hun tenker at dette ikke er høytiden for å utsette det som innimellom må gjøres.
– Det er dumt å komme fram til en hurtigladestasjon med lang kø og ha så lite rekkevidde igjen at du kvier deg til å heller forsøke neste ladestasjon.
Tre enkle råd før påsketuren
Elbilforeningen har tre gode råd til deg som skal ut på langtur:
1. Ha orden på apper og betalingskort
Når det er din tur til å lade, er det en fordel for alle at du slipper å plundre med betalingen.
Vi oppfordrer derfor til å laste ned aktuelle ladeapper, ha ladebrikker klare og ikke minst sørge for at bankkortet du benytter er registrert i appen.
Har du byttet bankkort, husk at apper og brikker må oppdateres.
2. Lad batteriet helt fram til avreise
De fleste hovedveiene har god dekning med hurtigladere.
Men er du opptatt av å spare tid og vil unngå for mye lading på veien, er et godt tips å lade hjemme, på hytta eller på hotellet fram til du starter på kjøreturen.
Da er batteriet driftsvarmt og bruker mindre energi i starten. Kan du forvarme kupeen samtidig som bilen står koblet til laderen, er det lurt.
Dersom bilen din har mulighet til det, kan du forvarme batteriet før ladestopp. Når det er kaldt ute, gir det raskere lading.
3. Avslutt når batteriet er ladet 80 prosent
Her følger et råd som kanskje de ferskeste elbilistene ikke er kjent med:
Ikke lad mer enn 80 prosent om det er kø på laderen, og du ikke vet at du kommer til å trenge de siste prosentene.
Å lade fra rundt80 prosent og oppover tar ofte uforholdsmessig lang tid, og er verken bra for batteriet eller stemningen på ladestasjonen. Dyrt blir det også.
Alt går bra dersom man er litt forberedt og innstilt på å hjelpe hverandre.
– Det er dumt å komme fram til en hurtigladestasjon med lang kø og ha så lite rekkevidde igjen at du kvier deg til å dra til neste ladestasjon, sier Bu.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!