Daimler har bygget det de kaller en pilotstasjon for lading av busser og lastebiler rett utenfor Portland i delstaten Oregon.
Stasjonen med det eksotiske navnet «Electrical Island», ble åpnet i april 2021,oghar så langt åtte ladere, hvorav en av dem har en effekt på hele 1 MW.
Og stasjonen, den får strøm fra fornybar energi.
MANGE SKUELYSTNE: Men så er kanskje ikke en elektrisk skolebuss hverdagskost heller.
Skal etablere batteripark
Daimler har også planer om å etablere en batteripark i tilknytning til stasjonen – ved høye strømpriser kan man altså hente strøm herfra i stedet for fra strømnettet.
Hele hensikten med pilotprosjektet er å lære mer om hvordan framtidens ladestasjoner for tungtransport bør se ut.
Det er god plass på stasjonen, den er oversiktlig og enveiskjørt:
Man kjører inn på den ene siden, lader, og kjører i samme retning ut igjen på den andre siden av stasjonen.
NOK STRØM: Den heftigste av de åtte laderne på stasjonen har en effekt på hele 1 megawatt.
Skolebusslading
Både lastebiler, personbiler og busser kan lade der, selv om Daimler er tydelig på at de ikke ser for seg at disse tre kjøretøygruppene skal bruke de samme ladestasjonene i framtiden.
Da elbil.dev08.dekodes.no nylig besøkte ladestasjonen, ladet både en lastebil, en Nissan Leaf og en av USAs gjenkjennelige gule skolebusser på stasjonen – mens en hel haug elbilentusiaster fra hele verden fulgte interessert med.
Prisen?
Ifølge Chargehubs nettsider koster det 0,15 dollar – omtrent 1,5 norske kroner – per kilowatt time.
Og ja, det er selvsagt mulig å betale med kort på laderne.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!