Hopp til innhold

Skoda Elroq RS kan bestilles og startprisen er klar: Dette koster Skodas raskeste noensinne

BARSK: Skoda Elroq RS-utgaven er den første Elroq som tilbys i Norge med belyst front, såkalt Crystal Face 2.0. Alle foto: Skoda

Nå kan man bestille Elroq med firehjulstrekk – bilen som slår rekorder for Škoda både ved lyskrysset og ladestolpen.

Da elbil.dev08.dekodes.no testet Škodas nye kompakt-SUV, imponerte den stort.

Et stort bagasjerom, god kjørekomfort og smarte løsninger var blant flere elementer vi trakk frem. Mer om førsteinntrykket vårt av den kan du lese her:

Vi har prøvekjørt Skoda Elroq:

Skodas nye el-rockestjerne

Så kom startprisen på 299.900 kroner for 50-utgaven med bakhjulstrekk.

Med inkludert utstyr som blant annet 19-tommers felger, oppvarmet ratt, mulighet for hengerfeste, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, samt to klimasoner, spådde vi at dette kunne bli Norges neste folkefavoritt.

Skoda Elroq er avduket og startprisen er klar:

En potensiell folkefavoritt

Firehjulstrekk har imidlertid latt vente på seg – inntil nå. Og når den endelig er tilgjengelig, klinker Škoda til med en RS (Rally Sport)-utgave.

Dette er den raskeste bilen Škoda har produsert noensinne – uansett drivlinje.

Dette er Škoda Elroq RS:

  • Effekt på 250 kW/340 hk og 0 til 100 på 5,4 sekunder
  • Lader med inntil 185 kW fra 10-80 prosent på 26 minutter under optimale forhold
  • Første Elroq med belyst front, såkalt Crystal Face 2.0
  • Batteristørrelse på 79 kWt netto
  • Rekkevidde på inntil 547 km (WLTP) 
  • LED Matrix, DCC-adaptivt understell, progressiv styring, mørke ruter bak og 20” lettmetallfelger som standard
  • Elroq RS pris fra kr 479.900
KOMPAKT OG SPORTSLIG: En familiebil trenger absolutt ikke være kjedelig, ifølge Škoda. Med Mamba Green RS-lakk vil du i hvert fall skille deg ut i trafikkbildet.

Slått av konkurrentene

Škoda Elroq RS er den første versjonen av den nye kompakt-SUV-en som blir tilgjengelig med firehjulstrekk. Elroq RS starter fra 479.900 kroner.

Med en samlet effekt på 250 kW/340 hk akselererer bilen fra 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder, noe som gjør den til Škodas raskest akselererende produksjonsmodell til dags dato, med en topphastighet begrenset til 180 km/t.

Sammenlignet med noen av konkurrentene fremstår Elroq RS verken som den rimeligste eller den mest spreke blant konkurrentene. Sjekk tabellen under.

Men storebroren Enyaq RS er heller ikke den raskeste eller rimeligste i klassen. Likevel imponerte bilen oss under fjorårets test.

Test av Skoda Enyaq RS SUV:

En nesten perfekt familie-racer

Vi venter imidlertid med å konkludere om prisen kan forsvares til vi får testet den senere i år.

Raskere lading

Batterikapasiteten har økt til 84 kWt brutto (79 kWh netto), noe som gir en rekkevidde på opptil 547 kilometer etter WLTP-standarden.

Ladehastigheten kan nå opp til 185 kW. Ifølge en pressemelding fra Škoda er dette deres raskest ladende produksjonsbil noensinne.

Lading fra 10 til 80 prosent skal ta rundt 26 minutter under optimale forhold.

RS-INTERIØR: Interiøret består av semsket mikrofiber med limegrønne kontrastsømmer og karbondetaljer. Det tre-eikede oppvarmede sportsrattet er dekket av perforert skinn. Sportsrattet har også limegrønne sømmer og RS-merke. 

Sporty designelementer 

De utvendige RS-detaljene skiller bilen fra de øvrige modellene.

Disse inkluderer sorte lister, takrails, panser- og bakluke-bokstaver, sidespeilkapper og RS-reflektorstriper på støtfangerer.

21-tommers Aero-lettmetallfelger tilbys som tilvalg, og er eksklusive for Škoda Elroq RS.

PRAKTISK: Škoda Elroq er en kompakt SUV som overrasker med god innvendig plass.

RS-utgaven kan bestilles i alle tilgjengelige lakkfarger for modellserien, samt den RS-spesifikke fargen Mamba Green.

De første kundebilene utleveres i løpet av sensommeren

Bli medlem i dag!

Les også