Ladeselskapet Mer har skrevet milliardavtale med Avinor: Skal levere lading ved 42 norske flyplasser
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Avinor skal nå bygge ut ladetilbudet sitt på norske flyplasser. Ladeselskapet Mer har fått oppdraget, og frister med en «smooth kundereise».
Avinor meddelte like før helgen at de har pekt seg ut Mer som samarbeidspartner på deres lufthavner. Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner i Norge.
Ladeselskapet Mer ble vurdert som den sterkeste tilbyderen i anbudsrunden, og får derfor levere lading på 42 av disse lufthavnene over en 12-årsperiode.
– Milepæl
Kontrakten har en estimert verdi på 1,3 milliarder kroner.
– Det å utvide og forbedre ladetilbudet på hele 42 lufthavner er en viktig milepæl for Avinor. Vi har både reisende og partnere som har etterspurt dette, og nå kan vi sammen med vår nye ladepartner Mer, endelig tilby det, sier Amy Løken-Erichsen i Avinor.
Mer er heleid av Statkraft. Ladeselskapet er Norges nest største ladeselskap, og har vært å finne langs norske veier siden 2009.
De siste årene har Mer også begynt å operere i flere andre land.
Øker miljøfokuset
Avinor har, som mange andre i transportsektoren, klare mål om å senke klimaavtrykket sitt.
Kommersiell elektrisk flygning er nok fortsatt et stykke unna, selv om Avinor jobber mot målet om fossilfri norsk luftfart i 2050.
Men nå slår de altså et slag for fossilfri biltrafikk knyttet til flyplassene i Norge:
– Trafikken til og fra lufthavnene er blant de største utslippsområdene knyttet til luftfarten. Det å bygge ut en ladeinfrastruktur som gjør at våre reisende og partnere kan velge elbilen fremfor fossilt er derfor nå det viktigste tiltaket vi kan gjøre for å redusere utslipp, sier Løken- Erichsen.
Tar over eksisterende ladeanlegg
Verken Avinor eller Mer spesifiserer hvor mange ladere vi kan forvente på de ulike flyplassene, men beskriver det som et «betydelig antall nye ladeplasser».
Det vi vet er at det i hovedsak dreier seg om 22-kilowatts normalladere på alle Avinors lufthavner, bortsett fra Svalbard. I tillegg skal 17 lufthavner garanteres hurtiglading fra 50 kW og oppover.
Mer skal også ta over normalladerne som allerede er etablert på lufthavnene fra før av.
Denne overtakelsen starter allerede denne måneden, mens utbyggingen av nye ladeanlegg skal skje fortløpende.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Vil tilby en «smooth kundereise»
Mer legger også til rette for at ladeanleggene enkelt kan oppgraderes i takt med etterspørselen og teknologiutviklingen.
– Vi har sett på hvordan vi kan tilrettelegge for kommersielle samarbeid med komplementære bransjer på lufthavnen, eksempelvis med ladetilbud for taxi på utvalgte lufthavner, sier Malene Brøvig i Mer.
– Parkeringsoperatører og bilutleie vil også inkluderes i ladereisen. Dette er helt nytt og vi har som mål å tilby en smooth kundereise, der nøkkelen ligger i samarbeidet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!