Den største batteriprodusenten i Kina; CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Ltd.) annonserte i forrige uke første generasjon av sodium-ion-batterier.
Les også: Over 60 prosent elbilandel for tredje måned på rad
Sodium-ion-batterier er ikke nytt. Teknologien ble unnfanget omtrent på samme tid som litium-ion-batteriene og har mange felles prinsipper.
Ulempen har først og fremst vært at energitettheten har vært lavere, noe som dermed medførte større batterier, men de har sine fordeler også, særlig etter at CATL har forsket i lengre tid på batteritypen.
Mindre kritiske råvarer
Den største fordelen er at man verken trenger nikkel, kobolt eller litium. Man bruker natrium-ioner i stedet for litium.
Les også: BYD blir introdusert med revolusjonerende batterier i Norge
Man bruker fortsatt karbon, men av en annen type. CATL har utviklet et hardt karbonmateriale med en porøs struktur som muliggjør rikelig lagring og rask bevegelse av natriumioner, og også en bedre syklusytelse.
Hybridbatterier
Sodium-ion har både styrker og svakheter sammenlignet med litium-ion. Det har fortsatt lavere energitetthet (Energitetthet opp til 160 Wh/kg. Målet for 2. generasjon er 200), men skal gi høyere ladehastighet, være mer effektivt i lave temperaturer og skal kunne produseres av akkurat samme produksjonsanlegg som litium-ion-batteriene.
Les også: Nå er snart elbilen billigere å produsere
CATL ser for seg mulighet til å kombinere batteritypene i det de kaller hybridbatterier for å kombinere de beste egenskapene for begge batteritypene. Da vil man få en batteripakke som blir bedre under både kalde og varme forhold.
Nå frir de til investorer og forskningsmiljøer for å få batteritypen produsert i større skala, og håper å kunne presentere sodium-ion eller hybridbatteripakker i 2023.
Les også: Er elbilen mer klimavennlig?