Hopp til innhold

Hvordan ser verden ut i 2035? Elektrisk transport-boom i utviklingsland

TROR PÅ FORTGANG: Colin McKerracher, leder for Clean Transport Research Group i BloombergNEF, tror på over 50 prosent el-andel innen ti år. Foto: Thought Leader Global Media

Innen 2035 vil elektriske kjøretøy dominere trafikkbildet i stadig flere såkalte fremvoksende markeder, ifølge BloombergNEF-ekspert Colin McKerracher.

Og hvis du skulle lure: «Fremvoksende markeder» er lokale økonomier vi gjerne har omtalt som utviklingsland.

Men hva slags kjøretøy vil dominere veiene i storbyer som Jakarta, São Paulo og Nairobi i 2035?

Ifølge Colin McKerracher, leder for Clean Transport Research Group i BloombergNEF, vil det være elektriske kjøretøy – og slett ikke bare biler, men også busser, scootere og trehjulinger.

OM TI ÅR: Colin McKerracher mener utviklingen innen elektrisk transport nærmest vil eksplodere i utiviklingsland i årene som kommer. Klikk på videoen over for å gå rett inn i temaet, eller se filmen fra start for å få med flere temaer han snakker om. Reporter: Simon Dyhr/elbil.dev08.dekodes.no. Video: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no

– Vi kommer til å nå et globalt flertall av elektrisk transport rundt 2035, sier McKerracher.

Han har fulgt utviklingen i markedet tett i mange år.

Mens det fortsatt er usikkerhet rundt elektrifisering av tunge kjøretøy, går utviklingen for lette elektriske kjøretøy som busser og tohjulinger svært raskt.

Universitetet i Oslo har sett på hvordan elbiler sprer seg i ulike land:

Dette er avgjørende for at elbilen tas raskt inn i varmen

I mange asiatiske og afrikanske storbyer er trehjulinger og scootere allerede en viktig del av kollektivtransporten og hverdagslogistikken. Og det er her elektrifiseringen virkelig skyter fart.

Batteribytte og lavere kostnader driver utviklingen

Innovasjoner som batteribyttestasjoner og billige, men effektive kjøretøyer/modeller er nøkkelfaktorer bak fremgangen.

Særlig i Sørøst-Asia ser man nå en bølge av nye løsninger som gjør eltransport både praktisk og lønnsomt.

50.000 nye indiske elbilister så langt i år:

Elbilentusiasme i verdens mest folkerike land

– De nye kjøretøyene er billige for eierne, og det skjer mye innovasjon, spesielt i de rimelige segmentene, forklarer McKerracher.

En viktig drivkraft er også kinesiske bilprodusenter, som har begynt å etablere fabrikker i regioner som Sør-Amerika og Sørøst-Asia.

Det lanseres elbiler som er skreddersydd for lokale forhold og betalingsvilje – uten å gå på kompromiss med ytelse eller kvalitet.

Ekspert advarer etter slappere EU-krav til bilindustrien:

– Problematisk å endre reglene underveis

Billige biler

Elbilbølgen er ikke lenger en «rike lands klubb», men en global omstilling der nye markeder tar førersetet.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

McKerracher mener det er på tide å revurdere ideen om at elbilutviklingen kun drives av offentlige subsidier og politikk i Europa og Nord-Amerika.

– Dette er ikke lenger bare en top-down-historie. Det skjer reell endring i mange fremvoksende økonomier samtidig, sier han.

Et glimt inn i fremtiden

I 2035 kan vi forvente et mangfold av elektriske kjøretøy dominere veiene, også utenfor de tradisjonelle markedene.

Fra batteribytte-scootere i Vietnam til elbusser i Kenya og rimelige elbiler i Brasil – transportsektoren vil se fundamentalt annerledes ut.

Norsk elbilforening jobber også internasjonalt:

Eksporterer norsk elbilsatsing

Og et interessant aspekt ved det hele er at overgangen drives av økonomisk rasjonalitet og lokal innovasjon – ikke bare miljøambisjoner.

Bli medlem i dag!

Les også