Oljegiganten ExxonMobil frir til elbilhaterne: Elbil-stikk i påkostet reklamefilm
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ikke alle jubler for elbilens inntog, aller minst oljegigantene. Men ExxonMobil, verdens fjerde største oljeselskap, gleder nok elbilhaterne med sin nye reklamefilm …
Elbilene bringer lite godt med seg for oljeindustrien.
For det første slurper de ikke i seg mellom en halvliter eller fem på mila, vi skal heller ikke å glemme alle fossilmotorer i verden som skal ha oljeskift for hver 20-30.000 kjørte kilometer.
Færre og færre skal ha oljen
Den like store inntektskilden er lastebilen. Der står vi på startstreken til et skifte til elektrisk også. Og der byttes kjøretøyene ofte og kravene til økonomi er mye viktigere.
Vi har for lengst sett at kravet til service og vedlikehold er langt lavere i elektriske biler, i tillegg til at de er enklere å bygge og videreutvikle under kjøretøyets levetid. Derfor vil transformasjonen skje fort fremover.
Stikk til elbilen
Det er klart at oljebransjen merker hva som er i gang, og da begynner svertekampanjene.
Den nye filmen du kan se øverst i denne artikkelen, signert Mobil1, som ExxonMobil står bak, er vellaget og velregissert, og har garantert kostet en god del.
Den to minutter lange videoen som de har kalt «Breaking free», viser folk i forskjellige situasjoner, koblet til kabler.
Det kan selvfølgelig linkes til at vi alltid er altfor tilkoblet nettet, har lagt for mange planer og har det generelt for travelt og tungt i hverdagen.
Men måten å koble av på er her å sette seg inn i bensinbilen og kjøre inn i evigheten. I amerikanernes favorittkjøretøy, en fossildrevet pickup.
– Kynisk og desperat
– ExxonMobil, som er det fjerde største oljeselskapet i verden, har laget en kynisk anti-elbilreklame som både er vakkert filmet, men også ganske overtalende, i hvert fall for et amerikansk publikum, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
– Her til lands tror jeg de fleste vil flire av dette og kanskje se det som litt desperat. Nordmenn vet at det er noe som heter batterier.
Hun mener filmen er en nyttig påminnelse om at det er sterke motkrefter mot elektrifisering i sving internasjonalt, med store ressurser, som ønsker å forsinke overgangen til elektriske kjøretøy.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Det er en av grunnene til at Elbilforeningen også jobber internasjonalt for å fremme elbiler, blant annet gjennom den internasjonale «Drive Electric»-kampanjen og andre prosjekter.
– Jeg skulle ønske ExxonMobil brukte mer ressurser på å legge om til fornybar energi enn på villedende markedsføring, sier Christina Bu, som heller trekker frem denne tolv år gamle reklamen for Nissan Leaf:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!